[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 1 - ( 5-1394 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 9-39 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل اجتماعی قلـــدری در میان دانش آموزان (مطالعه موردی دوره متوسطه شهر ساری)
اکبر علیوردی نیا، مریم سهرابی
دانشگاه مازندران
چکیده:   (6957 مشاهده)

قلدری در مدارس موضوعی روان شناختی- اجتماعی است که از دهه ی 1980 توجه محققین و محافل علمی را برانگیخته است . این پژوهش به هدف بررسی تبیین پذیری این آسیب توسط نظریات خودکنترلی (نظریه‌ی عمومی جرم)، هم نشینی افتراقی و فشار عمومی نگاشته شده است. روش تحقیق پژوهش حاضر، پیمایشی و مقطعی می‌باشد. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسش نامه صورت گرفت. جامعه آماری این تحقیق، همه دانش-آموزان دبیرستانی پایه‌ ی اول تا سوم در منطقه‌ی شهری ساری هستند. در مجموع تعداد 410 نفر افراد مورد مطالعه با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم انتخاب گردیدند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که 6/7 درصد از پاسخ‌گویان اصلاً قلدری ندارند. همچنین قلدری 4/65 درصد از افراد در حد کم، 2/22 درصد در حد متوسط و 9/4 درصد از افراد در حد زیاد می‌باشد. علاوه بر این قلدری دانش‌آموزان پسر، به طرز معناداری بیشتر از دانش‌آموزان دختر می‌باشد. نتایج مدل رگرسیونی نشان می‌دهد که خودکنترلی پایین ، پیوند افتراقی و فشار عمومی به ترتیب قوی‌ترین پیش‌بینی کننده‌های قلدری می‌باشند.

واژه‌های کلیدی: قلدری، خودکنترلی پایین، فشار عمومی، پیوند افتراقی، دانش‌آموزان دبیرستانی
متن کامل [PDF 593 kb]   (2706 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۹/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۵/۳۰
فهرست منابع
1. احمدی، حبیب(1387) . جامعه شناسی انحرافات ،تهران: سمت.
2. استكي آزاد، نسیم.، و اميري، شعله(1392) . اثر بخشي برنامه آموزشي كاهش زورگويي بر ميزان رفتارهاي قرباني كودكان. مجله پژوهش و سلامت، 3، 435-430
3. استكي آزاد، نسیم.، اميري، شعله.، لطيفي، زهره.، و مقتدائي، منصوره(1392) . اثر بخشي برنامه ي آموزش مبتني بر الويز بر ميزان رفتارهاي پسنديده اجتماعي كودكان پسر زورگو. دو فصلنامه روانشناسي باليني و شخصيت،9، 74-65.
4. استکی آزاد، نسیم.، و امیری، شعله. (1391). اثربخشی برنامه کاهش زورگویی مبتنی بر روش الویز در پسران. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 183-175.
5. ايوبي، عرفان.، نظرزاده، میلاد.، بيدل، زینب.، بهرامي، ابوالفضل.، تزوال، جعفر.، رحيمي، محسن.، و دل پیشه، علی(1392). شيوع قلدري، آسيب عمدي به خود و عوامل مرتبط با آن در دانش آموزان پسر دبيرستاني. فصلنامه اصول بهداشت رواني، 57، 378-366.
6. برزگر بفرویی، کاظم.، و خضری، حسن. (1392). بررسی میزان شیوعِ انواع زورگويی در مدارس راهنمايی شهرستان يزد از ديدگاه دبیران. تعلیم و تربیت استثنایی، 27-15.
7. بشرپور، سجاد.، مولوي، پرویز.، شيخي، سیامک.، خانجاني، سجاد.، رجبي، مسلم.، و موسوي، سید امین(1392). بررسي ارتباط شيوه هاي تنظيم و ابراز هيجان با رفتارهاي قلدري در دانش آموزان نوجوان. مجله دانشگاه علوم پزشكي اردبيل، 49، 276-264
8. بيرامي، منصور.، و علائي، پروانه. (1392). قلدري در مدارس راهنمايي دخترانه: نقش شيوه هاي فرزندپروري و ادراك از محيط عاطفي خانواده. فصلنامه روان شناسي مدرسه، (7)3،56-38.
9. بيرامي، منصور.، هاشمي، تورج.، فتحي آذر، اسکندر.، و علائي، پروانه. (1391). قلدري سنتي و سايبري در نوجوانان دختر مدارس راهنمايي: نقش كيفيت ارتباط معلم- دانش آموز. فصلنامه روانشناسي تربيتي، 26، 177-151.
10. پورسيد، سید رضا .، اميري، شعله.، و مولوي، حسین(1389). اثر بخشي برنامه آموزش كاهش زورگويي در دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي. فصلنامه كودكان استثنايي، (36)2، 123-113.
11. تقي زاده، اکرم.، زارع، مهدی.، و شفيع آبادي، عبدالله. (1393). رابطه بين پذيرش اجتماعي و خودكارامدي تحصيلي با قلدري در دانش آموزان دختر مقطع راهنمايي شهر گناباد. مجله پژوهش و سلامت، 2، 727-721.
12. چالمه، رضا(1392). كفايت روانسنجي مقياس قلدري ايلينويس در دانش آموزان ايراني: بررسي روايي، پايايي و ساختار عاملي. روش ها و مدل های روان شناختی ، 52-39.
13. دواس، دی. ای. (1391) پيمايش در تحقيقات ، ترجمه هوشنگ نایبی ، .تهران: نشر نی.
14. راضی مرادی، محمد.، اعتمادی، احمد.، و نعیم آبادی، الهام . (1389) اثربخشی مشاوره گروهی بر اساس نظریه انتخاب ویلیام گلاسر با دانش آموزان قربانی قلدری، به منظور افزایش توان مقابله با رفتارهای قلدرانه. مطالعات روان شناختی،(24)4، 37-11.
15. رضاپور، میثم.، سوري، حمید، و خداكريم، سهیلا. (1392). روان سنجي نسخه فارسي مقياس هاي ارتكاب زورگويي و قرباني شدن پرسشنامه زورگويي الوئوس در مدارس راهنمايي. مجله ارتقاي ايمني و پيشگيري از مصدوميت ها، 4، 221-212.
16. ستوده، هدایت الله. (1383). آسیب شناسی اجتماعی ( جامعه شناسی انحرافات ). تهران: آوای نور.
17. شيري، اسماعیل، ولي پور،.مصطفی، و مظاهري، محمدعلی. (1392). مقايسه مهارت هاي اجتماعي و مشكلات روان شناختي در دانش آموزان قلدر، قرباني و عدم درگير. فصلنامه روانشناسي تحولي: روانشناسان ايراني، 38، 120-102.
18. علــیوردی نیا، اکبر(1389). جامعه شناسی کارتن خوابی. تهران : جامعه شناسان .
19. علیوردی نیا، اکبر.، و صالح نژاد، صالح. (1390). خودکنترلی ، جنسیت و تاثیر آن بر رفتارهای انحرافی . زن در توسعه و سیاست، 26-5.
20. علیوردی نیا، اکبر.، و میرمحمدتبار دیوکلایی، سید احمدا. (1392). بررسی میزان اثربخشی مشارکت درمانجویان بر درمان سوء مصرف مواد. جامعه شناسی کاربردی، 18-1.
21. علیوردی نیا، اکبر.، و یوسفی، ندا(1393). تمایل به خودکشی در میان دانشجویان: آزمون تجربی نظریه فشار عمومی اگنیو. جامعه شناسی کاربردی، 54، 79-61.
22. علیوردی نیا، اکبر.، و یونسی، عرفان(1393). تاثير ميزان خودكنترلي بر ارتكاب جرم در ميان دانشجويان. فصلنامه راهبرد فرهنگ، 26، 118-93.
23. علیوردی نیا، اکبر.، خوشفر، غلامرضا.، و اسدی، حمیده. (1390). مطالعه جامعه شناختی گرایش دختران دانش آموز به فرار از منزل. مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان، 54-25.
24. علیوردی نیا، اکبر.، ریاحی، محمد اسماعیل، و موسوی چاشمی، سیده ملیحه(1386). مطالعه ی جامعه شناختی بزهکاری: آزمون تجربی نظریه ی فشار اگنیو. مجله جامعه شناسی ایران، 2، 111-83 .
25. علیوردی نیا، اکبر.، شارعپور، محمود.، و رحمانی، سحر(1392). تبیین رفتارهای وندالیستی از دیدگاه نظریه های آنومی - فشار (مطالعة دانشجویان دانشگاه مازندران) . مجله مطالعات اجتماعی ایران، 7، 109-83 .
26. قمری گیو، حسین.، سروش زاده، سید حسن.، نادر، مقصود .، و میکاییلی، نیلوفر(1392). اثربخشی برنامه پیشگیري از زورگویی اولویوس بر زورگویی، مهارتهاي اجتماعی و عزت نفس دانش آموزان در مدارس ابتدایی. فصلنامه روانشناسی بالینی، 11 ، . 77-49 .
27. كيميايي، سید علی .رفتار، محمد رضا.، و سلطانی فر، عاطفه. (1390). اثربخشی برنامه تقویت هوش هیجانی بر کنترل رفتار قلدری نوجوانان. علوم رفتاری،(18)4، 303-279.
28. مشکانی، محمدرضا.،و مشکانی،زهرا سادات.، (1381) سنجش تاثير عوامل دروني و بيروني خانواده بر بزهكاري نوجوانان (آزمون تجربي نظريه تركيبي كنترل اجتماعي و پيوند افتراقي، مجله جامعه شناسی ایران ، 2، 25-3 .
29. مقتدايي، منصوره.، اميري، شعله.، مولوي، حسین.، و استكي آزاد، نسیم، (1390). اثر بخشي برنامه آموزش مبتني بر مهارتهاي اجتماعي بر ميزان رفتارهاي قرباني كودكان پسر مقطع ابتدايي شهر اصفهان. فصلنامه پژوهش هاي روان شناسي اجتماعي، 2، 140-123
30. ویلیامز، فرانک پی. و مک شِین، ماریلین دی. (1391). نظریه های جرم شناسی ترجمه ی حمیدرضا ملک محمدی، تهران: میزان.
31. وینفری، توماس. اِل. (1388). نظریه های جرم شناسی. ترجمه ی سید رضا افتخاری، گناباد: انتشارات دانشگاه آزاد گناباد با همکاری نشر مرندیز.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aliverdinia A, Sohrabi M. Social Explanation of School Bullying (A Case Study on Sari City’s High School Students) . scds. 2015; 4 (1) :9-39
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-85-fa.html

علیوردی نیا اکبر، سهرابی مریم. تحلیل اجتماعی قلـــدری در میان دانش آموزان (مطالعه موردی دوره متوسطه شهر ساری). مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1394; 4 (1) :9-39

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-85-fa.html



دوره 4، شماره 1 - ( 5-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3921