انتخابات به عنوان بارزترین شیوه و تجلی مشارکت، همواره مورد اهتمام نظریهپردازان علوم اجتماعی و سیاسی و نیز به طریق اولی سیاستورزان بوده است. از جمله پرسشهایی که برای هر دو گروه یاد شده از اهمیت مضاعف برخوردار است، تبیین رفتار انتخاباتی مردم و گروههای اجتماعی است. در جمهوری اسلامی ایران نیز مطالعهی رفتار انتخاباتی، بهویژه در دههی اخیر، بهطور جدی در دستور کار پژوهشگران حوزههای ذیربط قرار داشته است. در همین خصوص پرسش اصلی مقالهی حاضر این است که رفتار انتخاباتی دانشجویان، به عنوان یکی از شاخصهای اصلی توسعهی سیاسی، بر اساس چه معیارها و ملاکهایی صورت میگیرد و ایفای نقش شبکههای اجتماعی در تعیین و جهتدهی به این ملاکها چگونه است؟ هدف از نگارش این مقاله بررسی رابطه میان شبکههای اجتماعی و رفتار انتخاباتی در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان است. روش تحقیق پژوهشدر جمع آوری و تجزیه و تحلیل دادهها، روش پیمایشی است. این مطالعه بر روی 174 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه اصفهان صورت گرفته است؛ برای جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامه استفاده شده است که اعتبار آن، به روش صوری، و پایایی آن، به کمک آمارهی آلفای کرونباخ سنجیده شده است و دادهها از طریق نرم افزار SPSS تحت محیط ویندوز تجزیه و تحلیل شدند. با تقسیم شبکههای اجتماعی به سه بعد ساختی، تعاملی و کارکردی، به همراه در نظر گرفتن سه وجه از رفتار انتخاباتی یعنی ابعاد تماشاگرانه، متوسط و فعال مشاهده میشود که ویژگیهای ساختی شبکههای اجتماعی بیشترین تأثیر و ویژگیهای کارکردی کمترین تأثیر را بر روی رفتار انتخاباتی دانشجویان داشتند.
نیک فر جاسب، صادقی نقدعلی زهرا. بررسی رابطه ی شبکه های اجتماعی و رفتار انتخاباتی در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1393; 3 (1) :139-158