:: دوره 8، شماره 3 - ( 11-1398 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 113-149 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدل توانمندسازی مدارس با تاکید بر نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان(یک مطالعه ترکیبی)
اکرم حسینی سنگریزه، کیومرث نیاز آذری
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
چکیده:   (324 مشاهده)
هدف پژوهش تدوین مدلی جهت توانمندسازی مدارس با تاکید بر نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان می باشد. روش پژوهش آمیخته(کیفی-کمی) بود، در بخش کیفی از روش داده بنیاد و در بخش کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی بهره گرفته شد. مشارکت کنندگان در بخش کیفی افراد متخصصان بود و در بخش کمی شامل کلیه فرهنگیان آموزش و پرورش شهرهای نکا و ناحیه یک ساری به تعداد 4171 نفر بود. روش نمونه گیری در بخش کیفی هدفمند و در بخش کمی تصادفی طبقه ای بود که تعداد 386 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته مستخرج از مصاحبه بود، تحلیل داده ها در بخش کیفی با استفاده از کد گذاری و در بخش کمی از مدل سازی ساختاری در نرم افزار PLS  انجام شد. نتایج نشان داد که مدل توانمند سازی مدارس با تاکید بر نظام مراقبت اجتماعی شامل مولفه محوری توسعه مدیریت نظام مراقبت اجتماعی(هیجانی، شناختی و رفتاری)،عوامل موثر(عوامل داخلی و فرایندها)، شرایط زمینه ای(فرایندها و زیر ساخت)، مداخله کننده های(کاهشی و افزایشی)،راهبردهای(پیشگیری و اجرایی) و پیامدهای(برون سیستمی، درون سیستمی، فردی) می باشد که می تواند زمینه اعتلای نظام مراقبت اجتماعی را فراهم آورد.
واژه‌های کلیدی: توانمندسازی مدارس، نظام مراقبت اجتماعی، آموزش پرورش
متن کامل [PDF 638 kb]   (82 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/7 | پذیرش: 1398/11/10 | انتشار: 1398/11/10


XML   English Abstract   Print



دوره 8، شماره 3 - ( 11-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها