:: دوره 10، شماره 1 - ( 5-1400 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 209-183 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر میزان مراجعه به مگامال‌ها بر تغییرات اندازه ی شبکه های اجتماعی شهروندان تهرانی
ناصر پوررضا کریم سرا ، حسین دهقان
دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
چکیده:   (611 مشاهده)
ساختارهای اجتماعی جامعه، شبکهای است از مجموعه ­ی افراد و پیوندهای بین آنان، کنش­گران و گروه­ ها و به همین دلیل بهترین روش برای بررسی ساختار اجتماعی، شناخت روابط بین اعضای آن ساختار است. این تحقیق در راستای پاسخ به این پرسش انجام شده که مراجعه به مگامال­ ها و مجتمع­ های تجاری بزرگ چه تأثیری بر شبکه­ های اجتماعی (خویشاوندی، پیوندی ضعیف و محلی) دارد. نمونه ­ی آماری تحقیق حاضر 416 نفر بوده‌اند که از سه مجتمع تجاری واقع در شهر تهران و مغازه‌های محلی واقع در شعاع 500 متری این مراکز خرید برای نمونه­ گیری انتخاب شده‌اند. روش نمونه‌گیری سیستماتیک بوده و داده ­ها از طریق مصاحبه جمع­ آوری شده است. یافته‌های تحقیق نشان می ­دهد، مراجعه به مگامال با ضریب استاندارد 168/0 بر شبکه ­ی اجتماعی خانواده تأثیر مثبت دارد و برعکس مراجعه به مگامال با ضریب استاندارد 145/0- بر شبکه­ ی اجتماعی محلی تأثیر منفی داشته است. همچنین شبکه­ ی اجتماعی محلی با ضریب 640/0 تأثیر مثبت بر شبکه اجتماعی ضعیف دارد. از سوی دیگر شبکه­ ی اجتماعی خانواده با ضریب 081/0 تأثیر مثبت بر شبکه­ ی اجتماعی ضعیف داشته است.
واژه‌های کلیدی: مگامال، شبکه ی اجتماعی، شبکه ی اجتماعی خانوادگی، شبکه ی اجتماعی محلی، شبکه ی اجتماعی پیوندی ضعیف.
متن کامل [PDF 1049 kb]   (131 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/20 | پذیرش: 1400/4/20 | انتشار: 1401/8/24
فهرست منابع
1. باستاني، سوسن و مهين رييسي (1390) «روش تحليل شبکه: استفاده از رويکرد شبکه‌هاي کل در مطالعه ی اجتماعات متن باز»، مجله ی مطالعات اجتماعي ايران، دوره ی 5، شماره ی 2: 59-32.
2. باستانی، سوسن و مریم صالحی هیکویی (1386) «سرمایه ی اجتماعی شبکه و جنسیت، بررسی ویژگی‌های ساختی، تعاملی و کارکردی شبکه ی اجتماعی زنان و مردان در تهران»، نامه ی علوم اجتماعی، دوره ی 1، شماره ی 30: 95-63.
3. پیران، پرویز (1392) مبانی مفهومی و نظری سرمایه ی اجتماعی، تهران: علم.
4. تورنز، دیوید سی (1395) دگرگونی شهرها: نظریه ی شهری و حیات شهری، ترجمه ی فردین علیخواه، تهران: شهر.
5. جین، مارک (1396) شهرها و مصرف، ترجمه ی مرتضی قلیچ، تهران: علمی فرهنگی.
6. چلبي، مسعود (1385) تحليل اجتماعي در فضاي كنش، تهران: ني.
7. دهقان، حسین، ناصر پوررضا کریم سرا و منا احسان (1395) «رابطه ی فضاهای اقتصادي شهري و شبكه‌هاي اجتماعی: بررسي تأثیر ميادين ميوه‌‌و‌تره‌بار و‌ هايپراستار‌ بر تعاملات اجتماعی»، مجله ی مطالعات جامعه‌شناختی شهری، سال 6، شماره ی 18: 114-93.
8. رفيعيان، مجتبي و زهرا خدايی (1388) «بررسی شاخص ها و معیارهای مؤثر بر رضایتمندی شهروندان از فضاهای عمومی شهری»، فصل نامه ی راهبرد، دوره ی 18، شماره ی 53: 248-227.
9. ریتزر، جورج (1383) نظریه ی جامعه‎شناسی در دوران معاصر، ترجمه ی محسن ثلاثی، چاپ ششم، تهران: علمی.
10. كاظمي، عباس (1394) پرسه زنی و زندگی روزمره ی ایرانی، چاپ دوم، تهران: فرهنگ جاوید.
11. كاظمي، عباس (1397) امر روزمره در جامعه پساانقلابی، چاپ چهارم، تهران: فرهنگ جاوید.
12. لنگ، جان (1386) طراحی شهری گونه شناسی، رویه ها و طرح ها همراه با بیش از پنجاه مورد خاص، ترجمه ی دکتر سید حسین بحرین، تهران: دانشگاه تهران.


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( 5-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها