[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 11
تعداد شماره ها: 44
تعداد مشاهده ی مقالات: 2816183
تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 685840

تعداد کل نویسندگان: 912
نویسندگان غیر تکراری: 837
نویسندگان تکراری: 75
درصد نویسندگان تکراری: 8

مقالات دریافت شده: 1451
مقالات پذیرفته شده: 356
مقالات رد شده: 1070
مقالات منتشر شده: 343

نرخ پذیرش: 24.53
نرخ رد: 73.74
____
..
:: دوره 9، شماره 4 - ( 1-1400 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 187-164 برگشت به فهرست نسخه ها
نواندیشی دینی در پرتو بازنگری در سنّت با رویکرد "تحلیل انتقادی گفتمان" مورد پژوهی: اندیشه‌های محمود أَبُو رَیَّهَ (1889- 1970)
عباس به نژاد ، حمیدرضا مستفید ، جواد علاء المحدثین
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (512 مشاهده)
در این جستار  کوشش بر آن است اندیشه‌ها و آراء نواندیشانۀ محمود اَبورَیّه در نقد حدیث و راویان حدیث در میان اهل سنّت، همچون کنشی اجتماعی که زیر تأثیر زمینه‌های سیاسی اجتماعی و آراء اندیشمندان گذشته شکل گرفته و موجب واکنش  پَسینیان شده، با رویکرد تحلیل انتقادی گفتمان گزارش شود. برای دستیابی به این هدف، علاوه بر زمینه‌های اجتماعی تأثیرگذار بر پدید آمدن نظریات نواندیشانه در مصر، آثار محمود اَبورَیّه و اندیشمندانی که مورد توجه او و پیشتاز او در نقدالحدیث بوده‌اند، بررسی و اشتراکات و تفاوت‌های آنان و تأثیراتی که ابوریّه از گذشتگان خود برگرفته نمایانده شده است. همچنین واکنش‌های مخالفان و موافقان اَبورَیّه، اعم از شیعه و سنی مورد توجه قرار گرفته است. از سه شیوۀ تحلیل انتقادی گفتمان، در این جستار، شیوۀ تبیین (explanation) به کار گرفته شده تا گفتمان اَبورَیّه، به‌عنوان یک کنش و واکنش اجتماعی نواندیشانه-با تمرکز بر جایگاه حدیث و نقد اعتبار آن- به تصویر در آید و واکنش‌هایی که برانگیخته است، گزارش گردد و نشان داده شود که چگونه کنش و واکنش اجتماعی در باورهای معرفتی اثرگذار است.

 
واژه‌های کلیدی: تحلیل انتقادی گفتمان، سنّت، محمود اَبورَیّه، نقدالحدیث، نواندیشی دینی.
متن کامل [PDF 1152 kb]   (85 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/10 | پذیرش: 1400/9/19 | انتشار: 1401/1/10
فهرست منابع
1. ابن‌خلدون، عبدالرحمن (1373ش) مقدمه، ترجمۀ محمد پروین گنابادی، تهران: علمی و فرهنگی.
2. ابوریة، محمود (1994) اضواء علی السنة المحمدیة او دفاع عن الحدیث، مصر: دارالمعارف، الطبعة السادسة.
3. اَبورَیّه، محمود (1355ش) ندای سید جمال‌الدین افغانی، ترجمۀ محمد گلاب بشار، کابل: بیهقی.
4. اَبورَیّه، محمود (1382ش) تاریخ زندگی و مبارزۀ سیاسی سید جمال‌الدین افغانی، ترجمۀ رضوان قل تمنا، پشاور: انتشارات الازهر.
5. اَبورَیّه، محمود (1933) «إحیاء ذکری ابن‌خلدون»، القاهرة: مجلة الرسالة، العدد 16: 10.
6. اَبورَیّه، محمود (1934) «ابن‌خلدون و تراثه الفکری»، القاهرة: الرسالة، العدد 28: 120.
7. اَبورَیّه، محمود (1942) «رأی فی تنقیح الحدیث»، القاهرة: الرسالة، العدد 447: 99.
8. اَبورَیّه، محمود (1943) «تطهیر العقاید و تحریر العقول اساس الاصلاح الاجتماعی»، القاهرة: مجلة الرسالة، العدد 527: 634.
9. اَبورَیّه، محمود (1943) «مقدمة ابن‌خلدون»، القاهرة: الرسالة، العدد 529: 675.
10. اَبورَیّه، محمود (1944) «السید رشیدرضا بمناسبة الذکری التاسع لوفاته»، القاهرة: مجلة الرسالة، العدد 584: 10.
11. اَبورَیّه، محمود (1945) «الحدیث المحمدی: لمعة من تاریخه»، القاهرة: مجلة الرساله، العدد: 633: 896-899.
12. اَبورَیّه، محمود (1946) «كعب الأحبار هو الصهيوني الأول»، القاهرة: مجلة الرسالة، العدد 665: 360-362.
13. اَبورَیّه، محمود (1951) «مقدمة ابن خلدون»، القاهرة: الثقافة، العدد 659: 15.
14. اَبورَیّه، محمود (1993) شیخ المضیرة ابوهریرة، الطبعۀ الرابعه، بیروت: الاعلمی للمطبوعات.
15. آبورَیّه، محمود (1994) اضواء علی السنة المحمدیة او دفاع عن الحدیث، مصر: دارالمعارف، الطبعة السادسة.
16. اَبورَیّه، محمود (بی‌تا) دین الله واحد: محمد و العیسی أخوان، قاهره: دارالکَرنَک.
17. امین، احمد (2012) حیاتی، القاهرة: مؤسسة هنداوي للتعليم والثقافة.
18. آقا گل‌زاده، فردوس و مریم سادات غیاثیان (1386) «رویکردهای غالب در تحلیل گفتمان انتقادی»، زبان و زبان‌شناسی، دورۀ 3، شمارۀ 5: 39-54.
19. آلبوغبیش، فاطمه؛ بصیری، حمیدرضا و محمدکاظم رحمان ستایش (1399) «تحلیل گفتمان احادیث «ده ده» در فقه معاملات»، فصل نامۀ علمی علوم حدیث، سال بیست و پنجم، شمارۀ 4: 31-55.
20. حسن الزیّات، احمد (1938) «البرید الادبي»، القاهره: مجلة الرسالة، العدد262: 71.
21. حسینی اجداد، سید اسماعیل و فاطمه سیرتی مهر (1398) «داستان گرگ یوسف بر اساس رویکرد گفتمانی فرکلاف»، فصل نامۀ متون اسلامی مطالعات ادبی، سال چهارم، شماره 13: 9-34.
22. حلمی عبدالوهاب، محمد، (2020) النهوض العاثر: الإصلاح والتجديد في الأزمنة الحديثة، المشارب والتجارب‎. ‎المركز العربي للأبحاث ودراسة السياسات‎.
23. خرمشاهی، بهاءالدین (1364) تفسیر و تفاسیر، تهران: کیهان.
24. ذوالفقاری، محسن و فاطمه دسترنج (1398) «بررسی آیات تحدی بر اساس نظریۀ تحلیل گفتمان انتقادی نورمن کلاف»، پژوهش‌های ادبی قرآنی، دورۀ 7، شمارۀ 3: 163-179.
25. رشید رضا، محمد (1947) السنة والشیعة، او الوهابیة والرافضة حقائق تاریخیة اجتماعیة اصلاحیة، القاهرة: دارالمنار.
26. رضوی، السید مرتضی (1418/1998) مع رجال الفکر فی القاهره، الطبعة الرابعة، بیروت-لندن: الارشاد للطباعة والنشر
27. زرکلی، خير الدين (2002) الأعلام، لبنان: دارالعلم للملايين، الطبعة الخامسة عشر.
28. سباعی، مصطفى (بی‌تا) الاستشراق والمُسْتَشْرِقُونَ ما لهم وما عليهم، بیروت: دار الوراق للنشر و التوزيع - المكتب الإسلامي.
29. سباعی، مصطفی (1976) السنة و مکانتها فی التشریع الاسلامی، بیروت: المکتب الاسلامی.
30. سباعی، مصطفى (2000) السنة و مكانتها في التشريع الإسلامي، بیروت: المكتب الإسلامي- دار الوراق للنشر والتوزيع.
31. سیدی، سیدحسین و وفا محفوظی موسوی(1400) «تحلیل گفتمان انتقادی سوره قصص بر اساس رویکرد نورمن کلاف»، پژوهش‌های ادبی-قرآنی، سال نهم، شمارۀ اول: 145-177.
32. شرابی، هشام (1981) المُثَقّفون العرب والغرب، الطبعة الثالثة، بیروت: دارالنهار للنشر.
33. شربینی، عماد السيد محمد إسماعيل الشربينى (بی‌تا) عدالة الصحابة رضى الله عنهم في ضوء القرآن الكريم والسنة النبوية ودفع الشبهات، نسخۀ الکترونیکی: المکتبة الشاملة الحديثة.
34. عجاج الخطیب، محمد (1408/1988) السنة قبل التدوین، القاهرة، مکتبة وهبة.
35. عجاج الخطیب، محمد (1982) ابوهریرة راویة الاسلام، القاهرة مکتبة وهبة، الطبعة الثالثه.
36. عقیقی، نجيب (1964) المستشرقون، القاهرة: دارالمعارف، الطبعة الثالثة.
37. عنايت، حميد (١٣٥٢) شش گفتار درباره دين و جامعه. تهران: موج.
38. غزالی، محمد (2002) دفاع عن العقیدة و الشریعة ضد مطاعن المستشرقین، القاهرة: نهضة مصر للطباعة والنشر.
39. فاضلی، محمد (1383) «گفتمان و تحلیل گفتمان انتقادی»، پژوهش نامۀ علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران، سال چهارم، شمارۀ 14: 81-107.
40. فرکلاف، نورمن (1379) تحليل انتقادي گفتمان، گروه مترجمان، با مقدمه: شعبانعلی بهرام پور. تهران: مرکز مطالعات و تحقيقات رسانه‌ها.
41. قاسم پور، ابراهیم؛ امینی، اکبر و مرتضی منشادی (1399) «مقایسۀ وجوه تشابه و اختلاف نواندیشی دینی در ایران و مصر (با تکیه بر آراء شیخ هادی نجم‌آبادی و شیخ محمد عبده)»، پژوهش‌های تاریخی ایران و اسلام، شمارۀ 27: 180-204.
42. کلانتری، صمد؛ عباس‌زاده، محمد؛ سعادتی، موسی؛ پورمحمد، رعنا و نیّر محمدپور (1388) «تحلیل گفتمان با تاکید بر گفتمان انتقادی به عنوان روش تحقیق کیفی»، جامعه‌شناسی، سال اول، شمارۀ چهارم: 7-28.
43. كامل الفقي، محمد (1956) الأزهر وأثره في النهضة الأدبية الحديثة، القاهرة: المطبعة المنيرية بالأزهر الشريف.
44. گلدزیهر، ایگناس(1357 ش) درس‌هایی دربارۀ اسلام، با حذف تعلیقات، ترجمۀ عربی و افزودن توضیحاتی توسط مترجم، ترجمۀ علینقی منزوی، تهران: کمانگیر.
45. محسنی، علی اکبر و نورالدین پروین (1394) «بررسی گفتمان انتقادی در نهج‌البلاغه بر اساس نظریۀ نورمن فرکلاف (مطالعۀ موردی توصیف کوفیان)»، پژوهش نامۀ علوی، سال ششم، شمارۀ دوم: 133-155.
46. مصباح، محمد (2015) «الشیخ الامام محمد عبده وأثره فی الفکر الاسلامي المعاصر»، Qudus International Jurnal Of Islamic Studies, Volume 3, Issue 2, Pp. 227-238.
47. معروف الحسنی، هاشم (1973) الموضوعات فی الاثار والاخبار، الموضوعات فی الآثار و الاخبار عرض و دراسة، الطبعة الاولی، بیروت: دار الکتاب اللبنانی.
48. موسوی سیانی، سعید؛ مرادی، سجاد و محمدباقر دالوندی (1397) «تحلیل گفتمان حدیثی شیعه: مطالعۀ موردی کتاب الحجة در کافی»، فصل نامۀ علمی پژوهشی تاریخ اسلام، سال بیستم، شمارۀ 78: 59-92.
49. پایگاه رسمی الازهر: http://www.azhar.edu.eg
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

BEHNEJAD A, Mostafid H, ala al-mohadesin J. Critical Discourse Analysis in Islamic Intellectual and Revision of Sunnah: Case of Mahmud Abu Rayyah. scds 2021; 9 (4) :164-187
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1491-fa.html

به نژاد عباس، مستفید حمیدرضا، علاء المحدثین جواد. نواندیشی دینی در پرتو بازنگری در سنّت با رویکرد "تحلیل انتقادی گفتمان" مورد پژوهی: اندیشه‌های محمود أَبُو رَیَّهَ (1889- 1970). مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1400; 9 (4) :164-187

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1491-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( 1-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645