:: دوره 11، شماره 4 - ( 2-1402 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 153-140 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین جامعه شناختی عوامل مؤثر بر روی آوری زنان به مدیریت بدن (مورد مطالعه : زنان مناطق 1 و17 تهران )
مریم وهاب ، مهرداد نوابخش ، سروش فتحی
دانشیار گروه علوم اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (189 مشاهده)
در این مطالعه به دنبال تبیین جامعه­ شناختی روی آوری زنان به مدیریت بدن و عوامل اجتماعی- فرهنگی مؤثر بر آن هستیم. گروه هدف این مطالعه، زنان مناطق 1 و 17 شهر تهران  بوده است. در روش تحقیق حاضر، از روش کمی- پیمایشی بهره برده شد. بر این اساس، با روش نمونه­ گیری خوشه ­ای چند مرحله­ ای، تعداد 384 نفر به عنوان حجم نمونه از میان جمعیت دو منطقۀ 1 و 17 انتخاب شدند که با استفاده از پرسشنامه، اطلاعات لازم جمع آوری شد. یافته های بدست آمده نشان دادند  متغیرهای جمعیت ­شناختی و عوامل اجتماعی با متغیرهایی چون (تعاملات اجتماعی برابر 0911/0، پایگاه اجتماعی اقتصادی برابر 189/0، مصرف­گرایی برابر با 126/0) و عوامل فرهنگی با متغیری مانند (گروه­ های مرجع برابر 116/0 )  با مدیریت بدن در ارتباط است. تعریف دوباره از زیبایی و تغییر دیدگاه و نگرش و ایجاد رویکرد جدید در باز تعریف مدیریت بدن ضروری به نظر می­رسد.


 
واژه‌های کلیدی: مدیریت بدن، تعاملات اجتماعی، مصرف گرایی، پایگاه اقتصادی- اجتماعی، گروه های مرجع.
متن کامل [PDF 987 kb]   (42 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/10/29 | پذیرش: 1402/3/26 | انتشار: 1402/12/29
فهرست منابع
1. ذکائی، محمد سعيد و حميده فرزانه (1387) «زنان و فرهنگ بدن: زمينه هاي انتخاب جراحي هاي زيبايی در زنان تهرانی»، فصل نامۀ انجمن ايرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال چهارم، شمارۀ 11: 61-45.
2. رضایی احمد؛ اینانلو، مینا و محمد فکری (1389) «مدیریت بدن و ارتباط آن با عوامل اجتماعی در بین دختران دانشگاه مازندران»، مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان)، سال دوازدهم، شمارۀ 47: 141-170.
3. ریتزر، جورج (1379) نظریۀ جامعه‌شناسی در دوران معاصر، ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: علمی.
4. سفیری خدیجه؛ سید میرزایی سید محمد و حکیمه آزادی ایگدر (1393) «بررسی جامعه شناختی مقایسۀ مدیریت بدن بین زنان و مردان»، زن و جامعه، سال چهارم، شمارۀ 3: 47-62.
5. سید میرزایی سید محمد ؛ زنجانی حبیب الله و سحر قربانعلی پور (1392) «عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش زنان به مدیریت بدن»، مطالعات توسعۀ اجتماعی ایران، سال پنجم، شمارۀ 4: 99-113.
6. فوکو، ميشل (1383 ) اراده به دانستن، ترجمۀ نيکو سرخوش و افشين جهانديده، تهران: ني.
7. گیدنز، آنتونی (1378) تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمۀ ناصر موفقیان، تهران: نی.
8. Featherstone, M. (1991) Consumer Culture and Postmodernism, London: SAGE.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( 2-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها