:: دوره 5، شماره 4 - ( 2-1396 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 75-103 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی مدل قصد خرید سبز مبتنی بر عوامل محیطی و فردی ادراکی با تأکید بر ابعاد ارزش ادراک شده مصرف کننده
سهیلا خدامی، حسین نوروزی، رقیه تیمورفامیان اصل
دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (5756 مشاهده)

نگرانی‌های گسترده‌ پیرامون مسائل زیست‌محیطی، لزوم ایجاد تغییر و تحولاتی در زمینه تولید و مصرف را آشکار ساخته‌است. معرفی محصولات سبز، به‌عنوان جایگزینی برای محصولات رایج در بازار که به سلامت انسان و محیط‌زیست آسیب می‌رساند و ترویج فرهنگ مصرف‌سبز در جامعه و شناخت عوامل مؤثر بر آن، می‌تواند راه‌حلی برای بهبود وضعیت محیط‌زیست ‌باشد. این پژوهش، با هدف بررسی نقش عامل فردی و محیطی مؤثر بر قصد خرید سبز مصرف‌کننده و با تأکید بر ابعاد ارزش ادراک‌شده انجام گرفته‌است. تحقیق حاضر از حیث هدف، یک تحقیق کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، مصرف‌کنندگان محصولات سبز در شعب فروشگاه‌های بامیکا در سطح شهر تهران می‌باشد. نمونه‌گیری به شیوه تصادفی بوده و مطالعه بر روی 355 پرسش‌نامه انجام شده‌است. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از مدل‌یابی معادلات‌ساختاری با استفاده از نرم‌افزار SPSS و Lisrel استفاده شده‌است. نتایج تحقیق نشان داد از میان عوامل ادراکی و محیطی تعریف‌شده، به‌ترتیب، مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی ادراک‌شده و هنجارهای اجتماعی دارای بیش‌ترین تأثیر و پس از آن به‌ترتیب کانون‌ کنترلی خارجی، دیداری زیست‌محیطی قرار داشتند. در میان ابعاد ارزش ادراک‌شده، بعد احساسی نقش پررنگ‌تری در تقویت قصد خرید سبز ایفا کرده‌ و بعد اجتماعی ارزش ادراک‌شده، رابطه معناداری با قصد خرید سبز نداشت.

واژه‌های کلیدی: قصد خرید‌سبز، ارزش ادراک‌شده مصرف‌کننده، عوامل محیطی، عامل فردی ادراکی
متن کامل [PDF 879 kb]   (1554 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/11/23 | پذیرش: 1396/3/22 | انتشار: 1396/8/24


XML   English Abstract   Print



دوره 5، شماره 4 - ( 2-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها