توسعهی آموزشی و مشارکت انتخاباتی در ایران
|
ابوالقاسم حیدرآبادی ، ابراهیم صالحآبادی |
دانشگاه ازاد بابل |
|
چکیده: (15871 مشاهده) |
تحلیل رفتار انتخاباتی یکی از کارهای ویژهی جامعهشناسی انتخابات است که پژوهشگران توانستهاند الگوهای متعددی برای رفتار انتخاباتی ارائه دهند. نظریی نوسازی نشان میدهد که علیرغم همهی مناقشات، طرفداران و مخالفان موافقاند که به طور کلی، توسعه و نوسازی به سطوح بالاتر مشارکت شهروندان منجر خواهد شد. بخشی از تأثیر نوسازی بر مشارکت سیاسی از طریق سواد انجام میگیرد. این مقاله از طریق بررسی انتقادی نتایج تحقیقات دیگر و تحلیل ثانویه و همچنین بررسی تطبیقی درون کشوری درصدد بررسی رابطهی توسعه آموزشی و مشارکت انتخاباتی است. تأثیر سواد و تحصیلات بر مشارکت انتخاباتی پیچیدهتر از آن است که نظریات نوسازی بر آن تأکید دارد. علیرغم یافتههای محققان دیگر، میان مشارکت انتخاباتی و میزان باسوادی رابطهی مثبت و مستقیمی وجود ندارد. تحلیل مقایسهی میانگین در میان دو استان ایران نشان داد که رابطهی میزان باسوادی و مشارکت انتخاباتی در سال 1376، بهصورتU وارونه است. بررسی مشارکت انتخاباتی در زیر گروهها نشان داد که رابطهی مستقم میزان تحصیلات و مشارکت انتخاباتی پیچیدهتر از نظریات نوسازی است. در رابطهی با گسترش طبقهی متوسط جدید، نتایج تحقیق نشان داد رابطهی توسعهی آموزشی و میزان مشارکت سیاسی بر حسب نوع مشاغل افراد باسواد و وابستگی آنها به دولت تعیین میشود. |
|
واژههای کلیدی: میزان باسوادی، توسعهی آموزشی، طبقهی متوسط جدید، مشارکت انتخاباتی، ایران |
|
متن کامل [PDF 505 kb]
(1459 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1393/1/28 | پذیرش: 1393/6/23 | انتشار: 1393/8/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|