[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 11
تعداد شماره ها: 44
تعداد مشاهده ی مقالات: 2808961
تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 682670

تعداد کل نویسندگان: 911
نویسندگان غیر تکراری: 836
نویسندگان تکراری: 75
درصد نویسندگان تکراری: 8

مقالات دریافت شده: 1445
مقالات پذیرفته شده: 355
مقالات رد شده: 1070
مقالات منتشر شده: 343

نرخ پذیرش: 24.57
نرخ رد: 74.05
____
..
:: دوره 10، شماره 4 - ( 2-1401 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 179-151 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل انتقادی گفتمان خصوصی سازی آموزش وپرورش درگفتمان های ایدئولوژیک سازی و سازندگی
کبری احمدوند ، اکبر صالحی ، علیرضا محمودنیا ، سوسن کشاورز
دانشیار گروه فلسفۀ تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (623 مشاهده)
مقالۀ حاضر، با هدف تحلیل انتقادی خصوصی سازی آموزش وپرورش در گفتمان­ های بعد از انقلاب اسلامی با تاکید بر گفتمان ایدئولوژیک ­سازی و سازندگی، نگاشته شده است. به همین منظور، اغلب متون و مصوبات دولتی و آموزشی این دوره از گفتمان­ ها، با روش تحلیل انتقادی گفتمان نورمن فرکلاف، مورد تحلیل و نقد قرار گرفت. آن­ گونه که از تحلیل و تفسیر متون برآمد، گفتمان ­های مذکور،  پیرامون مقولۀ خصوصی­ سازی آموزش و پرورش، مواضع ارزشی بعضا متفاوتی داشته­­ اند، کمبود بودجه، حفظ روابط سلسله مراتبی، تمرکزگرایی، ابهام و تضاد در نظر و عمل ناآرامی ­های داخلی و خارجی، تعاملات محدود داخلی و خارجی، محافظه­ کاری، غالب بودن و ارجح بودن مواضع فکری و ارزشی مراجع بالادستی نظام، به­ عنوان مهم ­ترین عامل و مانع نسبت به دیگر موارد، از جمله شاخص ­ترین محدودیت­ های درون متنی و موانع برون متنی در فراهم آوردن الزامات تحقق خصوصی­ سازی آموزشی است که نشانگر ناهمخوانی اهداف و برنامه ­های مطرح شده با مناسبات و اهداف حقیقی و مدنظر دو گفتمان است.   

 
واژه‌های کلیدی: آموزش وپرورش، تحلیل انتقادی گفتمان، خصوصی سازی، گفتمان ایدئولوژیک سازی، گفتمان سازندگی.
متن کامل [PDF 1069 kb]   (382 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/30 | پذیرش: 1401/1/15 | انتشار: 1402/2/8
فهرست منابع
1. آریان راد، امین و علی محمد حاضری(1396) «مسئلۀ عدالت آموزشی در دهۀ نخست دورۀ جمهوری اسلامی»، تاریخ نامۀ انقلاب، (دفتر اول و دوم): 145-171.
2. احمدی روحانی، حسین(1384) سازمان مجاهدین خلق، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی ایران.
3. آراسته، حمیدرضا و لاله جمشیدی(1393) «عوامل تأثیرگذار بر توسعۀ کمّی خصوصی‌سازی آموزش عالی در ایران»، علوم تربیتی، دورۀ 21، شمارۀ 2: 112-83.
4. آراسته، حمیدرضا و توران اسفندیاری(1389) «خصوصی سازی در آموزش عالی». فصل نامۀ نشاء علم، سال اول، شمارۀ 1 :20-11.
5. زهره ای؛ محمدعلی؛ رضایی، علی اکبر؛ راعی گلوجه، سجاد و مجید حکیمی خرم(1391) اسنادی از دولت شهید رجایی، تهران: جمهوری اسلامی ایران.
6. آقازاده، احمد (1389) تاریخ آموزش وپرورش ایران، تهران: ارسباران.
7. آقاگل زاده، فردوس(1385) تحلیل گفتمان انتقادی، تهران: علمی و فرهنگی
8. امیرمحمدی، هوشنگ(1374) «ارزیابی عملکرد برنامۀ اول و چالش های برنامۀ دوم»، اطلاعات اقتصادی-سیاسی، شمارۀ 49-50 : 48 - 7 .
9. ایروانی, شهین(1393) «مقدمه ای بر تبیین ماهیت نظام آموزش و پرورش ایران از آغاز دورۀ مدرن سازی تا امروز»، پژوهش نامۀ مبانی تعلیم و تربیت، سال چهارم، شمارۀ 1: 110-83.
10. باباخانی، سجاد(1398) «تحلیل انتقادی گفتمان های تربیت شهروندی بعد از انقلاب اسلامی»، رساله دکتری، دانشگاه خوارزمی تهران.
11. بشیریه حسین(1381) دیباچه ای بر جامعه شناسی سیاسی ایران دورۀ جمهوری اسلامی ایران، تهران: نگاه معاصر
12. پیوندی، سعید(1378) «واقعیت های نظام آموزشی امروز ایران»، ایران نامه، شمارۀ 68 و 69 : 729 - 764 .
13. جعفری، پریوش(1389) مشارکت بخش خصوصی در آموزش وپرورش، تهران: سازمان خصوصی سازی، مدیریت مطالعات و برنامه ریزی.
14. جمشیدی، محمدحسین(1389) «مفهوم و شاخصه های عدالت سیاسی در گفتمان سیاسی امام خمینی باتاکید بر نظریۀ عدالت سیاسی رالز»، فصل نامۀ علمی پژوهشی مطالعات انقلاب اسلامی، سال 7، شمارۀ22: 205-179.
15. جوام، محمد حسین(1364) «بررسی مسائل و مشکلات برنامه‌ریزی در آموزش وپرورش»، پایان نامۀ کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران، چاپ نشده.
16. جهانگیری، جهانگیر(1390) «تحلیل گفتمان محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری»، مطالعات اجتماعی، دورۀ10، شمارۀ 3: 47-23.
17. حاضری، علی محمد(1372) روند اعزام دانشجو در ایران، تهران: سمت.
18. حاضری، علی محمد(1377) مدارس غیر انتفاعی و تحرک اجتماعی (با تکیه بر مطالعۀ در شهرستان یزد)، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
19. حسین زاده، محمد علی (1386) گفتمان های حاکم بردولت های پس از انقلاب اسلامی، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی
20. ربیعی، علی و زهرا نظریان(1391) «موانع خصوصی سازی آموزش عالی در ایران و ارائۀ راه کارهایی جهت رفع آن ها». فصل نامۀ انجمن آموزش عالی ایران، سال چهارم، شمارۀ 2 : 171-205.
21. راعی گلوجه, سجاد و داریوش رحمانیان(1396) « سیاست و آموزش در دوره پهلوی دوم؛ بررسی موردی علل، چگونگی و فرایند تغییر مباحث و مصوبات شورای عالی فرهنگ:1320 ـ 1332»، تاریخ اسلام و ایران، 27(35): 57-80.
22. دارابی، علی(1395) جریان شناسی سیاسی در ایران، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
23. صافی، احمد(1394) سازمان و قوانین آموزش و پرورش، تهران: سمت.
24. عزیزی، نعمت الله؛ جعفری، پریوش؛ فرزاد، ولی الله و محمد صنوبری(1391) «موانع گسترش مشارکت بخش خصوصی در آموزش وپرورش: مورد واکاوی مدارس غیرانتفاعی»، مجلۀ علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز،20(1): 75-94.
25. قاسمی پویا، اقبال(1382) »موانع و راه-های توسعۀ مشارکت مردم در آموزش و پرورش»، قم : موسسۀ فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان.
26. کاظمی، عباس(1383) جامعه شناسی روشنفکری دینی در ایران، تهران: طرح نو.
27. موسوی نیا، محمد تقی (1386) «ایران دورۀ هاشمی و خاتمی»، مجلۀ علوم انسانی، گزارش شماره 166.
28. میرفخرایی، تژا(1383) فرایند تحلیل گفتمان، تهران : مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها.
29. مجموعه ‌مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ( 1376-1368)، تهران: ریاست جمهوری.
30. موسوی، میرحسین (1361)، روزنامه اطلاعات، 25مرداد، صفحه 22.
31. هاشمی، سیدمحمد(1386) حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، جلد 15، تهران: میزان.
32. هاشمی، یاسر(1378) عبور از بحران، کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی، تهران: همشهری.
33. هاشمیان، فخرالسادات؛ زندیان، هادی و جواد آقامحمدی(1394) «تحلیل مشارکت بخش خصوصی در نظام آموزش ایران». سیاست‌های راهبردی و کلان، 3(12): 1-26.
34. یارقلی، بهبود (1392) «بررسی فلسفۀ ایجاد مدارس غیرانتفاعی و سازگاری آن با عدالت تربیتی از منظر متخصصان تعلیم و تربیت رویکردی هرمنوتیک»، پژوهش نامۀ مبانی تعلیم و تربیت، 6(1): 210-196.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ahadvand K, saleihi A, Mahmoudnia A, keshavarz S. Critical Analysis of the Discourse of Privatization of Education and Upbringing in the Discourses of Ideologicalization and Construction. scds 2022; 10 (4) :151-179
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1509-fa.html

احمدوند کبری، صالحی اکبر، محمودنیا علیرضا، کشاورز سوسن. تحلیل انتقادی گفتمان خصوصی سازی آموزش وپرورش درگفتمان های ایدئولوژیک سازی و سازندگی. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1401; 10 (4) :151-179

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1509-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( 2-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645