[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 11
تعداد شماره ها: 44
تعداد مشاهده ی مقالات: 2806513
تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 682182

تعداد کل نویسندگان: 908
نویسندگان غیر تکراری: 833
نویسندگان تکراری: 75
درصد نویسندگان تکراری: 8

مقالات دریافت شده: 1445
مقالات پذیرفته شده: 353
مقالات رد شده: 1069
مقالات منتشر شده: 343

نرخ پذیرش: 24.43
نرخ رد: 73.98
____
..
:: دوره 4، شماره 1 - ( 5-1394 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 95-69 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل روابط ساده و چندگانه بین هوش اخلاقی و سرمایه‌ی اجتماعی با میزان مسؤولیّت‌پذیری دانشجویان دانشگاه
حمید رحیمی ، آسیه محمدیان
دانشگاه کاشان
چکیده:   (12880 مشاهده)

هدف تحقیق حاضر، تحلیل روابط ساده و چندگانه میان هوش اخلاقی و سرمایه­ی اجتماعی با میزان مسؤولیّت­پذیری دانشجویان دانشگاه است. نوع پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا، توصیفی هم­بستگی است. جامعه­ی آماری پژوهش شامل همه­ی‌ دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی        94-1393 مشتمل بر 7132 نفر است که با استفاده از فرمول حجم نمونه، 258 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای به­دست آمده است. ابزار گردآوری اطّلاعات در این تحقیق، سه پرسش­نامه­ی هوش اخلاقی در قالب 40 گویه در سه مؤلّفه (راستگویی، بخشش و دل­سوزی)، پرسش­نامه­ی سرمایه­ی اجتماعی در قالب 24 سؤال در چهار مؤلّفه (مشارکت اجتماعی، انسجام اجتماعی، تعلّق اجتماعی و اعتماد اجتماعی) و پرسش­نامه­ی مسؤولیّت­پذیری در قالب 42 سؤال در پنج مؤلّفه (خودمدیریّتی، امانت­داری، وظیفه­شناسی، سازمان­یافتگی و پیشرفت­گرایی) برحسب طیف پنج درجه­ای لیکرت بوده است. روایی محتوایی هر سه پرسش­نامه مورد تأیید کارشناسان قرار گرفته و پایایی پرسش­نامه­ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای هوش اخلاقی 83/0، سرمایه­ی اجتماعی 87/0 و مسؤولیّت­پذیری 91/0 برآورد شده است. تجزیه و تحلیل داده­ها نیز در سطح استنباطی (ضریب هم­بستگی پیرسون، رگرسیون و آزمون t) با استفاده از نرم­افزار آماری spss انجام گرفته است. یافته­ها نشان می­دهد که میانگین هر یک از مؤلّفه­های هوش اخلاقی، سرمایه­ی اجتماعی و مسؤولیّت­پذیری از میانگین فرضی (3) بیش­تر است و بین هر یک از مؤلّفه­های هوش اخلاقی و سرمایه­ی اجتماعی با مسؤولیّت­پذیری رابطه­ی مثبت و معنادار وجود دارد. 

واژه‌های کلیدی: هوش اخلاقی، سرمایه‌ی اجتماعی، مسؤولیّت‌پذیری، دانشگاه، دانشجو.
متن کامل [PDF 480 kb]   (1099 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/9/5 | پذیرش: 1394/2/31 | انتشار: 1394/5/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi H, Mohammadian A. Social capital and moral intelligence: Students’ responsibility at University of Kashan. scds 2015; 4 (1) :69-95
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-274-fa.html

رحیمی حمید، محمدیان آسیه. تحلیل روابط ساده و چندگانه بین هوش اخلاقی و سرمایه‌ی اجتماعی با میزان مسؤولیّت‌پذیری دانشجویان دانشگاه. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1394; 4 (1) :69-95

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-274-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( 5-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645