[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: ۱۲
تعداد شماره ها: ۴۸
تعداد مشاهده ی مقالات: ۳۰۹۷۷۲۵
تعداد دریافت (دانلود) مقالات: ۷۸۶۷۱۱

تعداد کل نویسندگان: ۹۶۹
نویسندگان غیر تکراری: ۸۸۹
نویسندگان تکراری: ۸۰
درصد نویسندگان تکراری: ۸

مقالات دریافت شده: ۱۵۰۸
مقالات پذیرفته شده: ۳۷۹
مقالات رد شده: ۱۱۰۲
مقالات منتشر شده: ۳۶۶

نرخ پذیرش: ۲۵,۱۳
نرخ رد: ۷۳,۰۸
____
..
:: دوره ۶، شماره ۱ - ( ۵-۱۳۹۶ ) ::
جلد ۶ شماره ۱ صفحات ۷۹-۵۵ برگشت به فهرست نسخه ها
رسانه‌های خارجی (نوشتاری و شنیداری) و نظام ارزشی (مورد مطالعه: نوجوانان و جوانان شهر شیراز)
علی روحانی، سمیه هاشمی، مسعود انبارلو
مدیر گروه رفاه و تعاون اجتماعی دانشگاه یزد
چکیده:   (۷۲۱۴ مشاهده)

تغییرات تکنولوژیکی و ارتباطی- اطلاعاتی ویژگی بارز عصر امروزی است. اجتماع و فرهنگ نیز از این تغییرات مستثنی نبوده‌اند.  با توسعه تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی، بسیاری از حوزه‌های رفتاری و اجتماعی افراد نیز تغییر یافته است. بر این اساس، در پژوهش حاضر سعی شد رابطه بین رسانه‌های شنیداری و نوشتاری خارجی و نظام ارزش‌های نوجوانان و جوانان مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. در این مسیر 400 نفر از نوجوانان و جوانان شهر شیراز بر اساس نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسش‌های پرسش‌نامه محقق ساخته پاسخ دادند. متغیر وابسته تحقیق دسته‌های متفاوت و گسترده‌ای از ارزش‌ها شامل هشت دسته از ارزش‌های بومی، ملی، جهانی، دینی، اقتصادی، علمی، اجتماعی/ فرهنگی و خانوادگی را دربرمی‌گرفت. رسانه‌های شنیداری و نوشتاری خارجی نیز به طور مبسوط مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌های تحقیق نشان داد که بین رسانه‌های شنیداری خارجی با پنج ارزش، بومی، ملی، دینی، اقتصادی و فرهنگی/ اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین رسانه‌های نوشتاری و ارزش‌های اجتماعی/ فرهنگی رابطه معناداری مشاهده شد.

واژه‌های کلیدی: تغییر، رسانه‌های شنیداری خارجی، رسانه‌های نوشتاری، نظام ارزش‌های نوجوانان و جوانان
متن کامل [PDF 711 kb]   (۲۱۸۱ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/10/17 | پذیرش: 1396/6/26 | انتشار: 1396/12/20
فهرست منابع
۱. احمدی، حبیب، هاشمی، سمیه، روحانی، علی. (۱۳۸۹). بررسی رابطه وسایل ارتباطی نوین با هویت جنسیتی جوانان شهر شیراز. فصلنامه علمی– پژوهشی زن و جامعه، سال اول، شماره ۴، ۶۰-۳۳.
۲. احمدی، ‌حبیب. (۱۳۸۱). جهانی‌شدن؛ هویت قومی یا هویت ملی.‌ فصلنامه‌ی مطالعات ملی، سال سوم،‌ شماره‌ی ۱۱.
۳. آزادمرزآبادی، اسفندیار. (۱۳۸۷). بررسی رابطه نظام ارزشی خانواده با ارزش‌های نوجوانان. مجله علوم رفتاری، سال دوم، شماره دوم، صص: ۱۲۶-۱۱۷.
۴. ازکیا، مصطفی، دربان‌آستانه، غلامرضا. (۱۳۸۲). روش‌های کاربردی تحقیق. جلد اول، تهران: انتشارات کیهان.
۵. ازکیا، ممصطفی، غفاری، غلامرضا. (۱۳۸۸). جامعه‌شناسی توسعه. تهران: انتشارات کیهان.
۶. اعزازی، شهلا. (۱۳۸۹). جامعه‌شناسی خانواده. تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
۷. بیکر، ترز. (۱۳۸۶). نحوه انجام تحقیقات اجتماعی. ترجمه‌ هوشنگ نایبی، تهران: نشر نی.
۸. پیران، پرویز. (۱۳۸۳). جهانی‌شدن: سیر تاریخی و ابعاد آن. فصلنامه مجلس و پژوهش، سال یازدهم، شماره ۴۳، صص: ۳۴-۱۱.
۹. پیران، پیران. (۱۳۸۵). مروری بر دگرگونی اجتماعی. در روان‌شناسی و تغییرات اجتماعی، ترجمه سعید مدنی، صص: ۲۶-۱۱.
۱۰. ترنر، جاناتان. (۱۳۸۴). پیدایش نظریه جامعه‌شناختی. ترجمه عبدالعلی لهسائی‌زاده، شیراز: انتشارات نوید.
۱۱. تقوی‌نسب، مجتبی، میرزائی و عزت الله. (۱۳۸۷). نظریه‌های جامعه‌شناسی. شیراز: انتشارات میتراس.
۱۲. جهانگیری، جهانگیر، میرفردی، اصغر. (۱۳۸۷). جهت‌گیری ارزشی و ارتباط آن با شاخص‌های اقتصادی-اجتماعی توسعه انسانی در ایران: مطالعه موردی ساکنان شهرهای شیراز و یاسوج. پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، سال هشتم، شماره دوم، صص: ۱۳۲-۱۰۳.
۱۳. خسروانی، عباس. (۱۳۹۱). رونالد اینگلهارت و نظریه دگرگونی ارزشی. مجله اینترنتی باشگاه اندیشه، آدرس اینترنتی: http://www.bashgah.net/fa/content/print_version/۹۶۸۱۲
۱۴. خواجه نوری، بیژن. (۱۳۸۴). بررسی رابطه مؤلفه‌های جهانی شدن و مشارکت اجتماعی زنان. مطالعه موردی تهران، شیراز و استهبان، پایان نامه دکتری جامعه‌شناسی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، بخش جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز.
۱۵. خواجه‌نوری، بیژن، مقدس، علی اصغر. (۱۳۸۸). جهانی شدن و سرمایه اجتماعی زنان. مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علون انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، سال پنجم، شماره ۲، صص: ۱۵۴-۱۳۱.
۱۷. ذکایی، سعید. (۱۳۸۳). جوانان و فراغت مجازی. فصلنامه مطالعات جوانان، سال دوم، شماره ششم، صص: ۲۶-۴۵.
۱۸. ربانی‌گلپایگانی، علی. (۱۳۸۴). اسلام و مدرنیته. مجله تخصصی کلام اسلامی، سال دوازدهم، شماره ۴۶، صص: ۵۷-۴۲.
۱۹. رزاقی، افشین. (۱۳۸۱). نظریه‌های ارتباطات اجتماعی. تهران: نشر پیکان.
۲۰. رفیع‌پور، فرامرز. (۱۳۸۳). کندکاوها و پنداشته‌ها. تهران: انتشارات سهامی انتشار.
۲۱. ریتزر، جرج. (۱۳۸۴). نظریه جامعه‌شناسی در دوران معاصر. ترجمه: محسن ثلاثی، تهران: علمی.
۲۳. سعیدی، علی اصغر. (۱۳۸۲). جامعه مصرفی و جوانان. فصلنامه مطالعات جوانان، شماره پنجم.
۲۵. شهابی، سیامک. (۱۳۸۵). تحلیل عوامل موثر بر ارزش‌های خانوادگی جوانان روستایی. فصلنامه روستا و توسعه، سال نهم، شماره سوم، صص: ۲۰۱-۱۷۱.
۲۶. شهابی، سیامک و ربانی، رسول. (۱۳۸۸). تحلیل بر ارزش‌های اجتماعی جوانان مناطق روستایی اصفهان و عوامل موثر بر آن. مطالعات و پژوهش‌های شهری و منطقه‌ای، سال اول، ۱، ۷۷- ۱۰۶.
۲۷. طالبان، محمدرضا، مبشری، محمد، مهرآیین، مصطفی. (۱۳۸۹). بررسی روند دگرگونی ارزشی در ایران (۱۳۵۳-۱۳۸۸). فصلنامه جامعه‌شناسی تاریخی، سال اول، شماره سوم، صص: ۶۴-۲۳.
۲۸. عابدینی، صمد. (۱۳۷۹). بررسی عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موثر بر میزان اوقات فراغت و میزان مصرف کالاهای فرهنگی. شیراز: رساله کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز.
۲۹. عسکری‫ندوشن، عباس، عباسی‫شوازی،محمدجواد، صادقی، رسول. (۱۳۸۸). مادران، دختران و ازدواج (تفاوت‫های نسلی در ایده‫ها و نگرش‫های ازدواج در شهر یزد). فصلنامه مطالعات راهبردی زنان، سال یازدهم، شماره ۴۴، صص: ۳۴-۷.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
۳۰. کوزر، لوئیس. (۱۳۸۳). زندگی و اندیشه بزرگان جامعه‌شناسی. ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی.
۳۱. کیویستو، پیتر. (۱۳۸۶). اندیشه‌های بنیادی در جامعه‌شناسی. ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
۳۲. کاستلز، مانوئل. (۱۳۸۰). عصر اطلاعات، اقتصاد، جامعه و فرهنگ (ظهور جامعه شبکه‌ای). ترجمه‌ احمد علیقلیان و افشین خاکباز، جلد اول، تهران : طرح نو.
۳۳. گودرزی، سعید. (۱۳۸۹). تغییر ارزش‌های جوانان و عوامل مرتبط بر آن. فصلنامه رفاه اجتماعی، سال دهم، شماره ۳۹، صص: ۴۴۴-۴۲۱.
۳۴. گیدنز، آنتونی. (۱۳۸۵). تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخصی در عصر جدید. ترجمه‌ی ناصر موفقیان، تهران: نشر نی.
۳۵. گیدنز، آنتونی. (۱۳۸۶). سیاست، جامعه‌شناسی و نظریه اجتماعی. ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نی.
۳۶. لهسائی‌زاده، عبدالعلی. (۱۳۸۳). جامعه‌شناسی توسعه. تهران: انتشارات پیام‌نور.
۳۷. مارکوزه، هربرت. (۱۳۶۲). انسان تک‌ساحتی. ترجمه محسن مؤید، تهران: انتشارات امیرکبیر.
۳۸. محمدپور، احمد، نقدی، اسدالله، نادرنژاد، بهزاد. (۱۳۸۹). تأثیر ماهواره بر هویت فرهنگی در کردستان ایران؛ بررسی موردی دانشجویان کرد دانشگاه‌های سنندج. دوفصلنامه پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه، سال دوم، شماره چهارم، صص: ۱۵۶-۱۳۱.
۳۹. محمدپور، احمد، صادقی، رسول، رضایی، مهدی، پرتوی، لطیف. (۱۳۸۸). سنت، نوسازی و خانواده (مطالعه‎ی تداوم و تغییرات خانواده در اجتماع‌های ایلی با استفاده از رهیافت روش تحقیق ترکیبی). فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، سال هفتم، شماره چهارم، صص ۹۳-۷۱.
۴۰. منتظرقائم، مهدی. (۱۳۸۳). نقش تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطی در اشتغال جوانان: مروری بر تجربه‌های جهانی و رهیافت‌هایی برای ایران. مجموعه مقالات همایش جمعیت‌شناسی با تأکید بر نوجوانان، شیراز: دانشگاه شیراز.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Foreign Media (Text and Audio) and Value System (Case Study: Youth and Teenagers of Shiraz). scds 2017; 6 (1) :55-79
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-384-fa.html

روحانی علی، هاشمی سمیه، انبارلو مسعود. رسانه‌های خارجی (نوشتاری و شنیداری) و نظام ارزشی (مورد مطالعه: نوجوانان و جوانان شهر شیراز). مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. ۱۳۹۶; ۶ (۱) :۵۵-۷۹

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-۱-۳۸۴-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( 5-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4700