[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 3 - ( 11-1394 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 83-110 برگشت به فهرست نسخه ها
تحول مفهومی «ارتباطات» و «توسعه» در برنامه های توسعه ی ایران
هادی خانیکی، زهره شاه قاسمی
دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (10840 مشاهده)

تحول گفتمانی مبانی، متغیرها و عوامل تاثیرگذار در توسعه ، تحول مفهومی در نسبت میان "ارتباطات و توسعه" را به دنبال داشته است، به طوری که آثار آن در اسناد برنامه‌ریزی های توسعه نیز به چشم می‌خورد. مطالعه تاریخی این سیر تحول از سویی و شناخت وجوه اشتراک و تمایز برنامه-های مهم توسعه از سوی دیگر، فرایند برجسته شدن نقش ارتباطات را در این زمینه/ خصوص نشان می دهد. مطالعه تطبیقی ارتباطات در برنامه ششم توسعه(1355) که آخرین برنامه توسعه نظام گذشته است و برنامه چهارم توسعه(1383) که نخستین برنامه براساس سند چشم انداز 20 ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران است، مشابهت‌ها و تفاوت‌های تاریخی را در برداشت از دو مفهوم توسعه و ارتباطات نشان می دهد. برنامه ششم پیشین به " ابعاد اطلاعاتی و ارتباطی برنامه‌ریزی توسعه ملی" بر پایه "گذار از جامعه سنتی به جامعه اطلاعاتی" در سال 1355 از سوی کمیته مشترک برنامه‌ریزی اطلاعات و ارتباط جمعی پرداخته و ماموریت برنامه چهارم جدید "رشد پایدار اقتصادی دانایی محور" بر پایه اهداف چشم انداز بیست ساله کشور تعریف گردیده است. این مقاله با تحلیل محتوای مستندات نظری دو برنامه یعنی گزارش کمیته مشترک برنامه ریزی اطلاعات و ارتباطات جمعی برنامه ششم"(1355) و "مبانی نظری و مستندات برنامه چهارم توسعه" (1383) به توصیف و تحلیل مفهوم "ارتباطات" و "توسعه" در آنها می پردازد. بر اساس این پژوهش در برنامه ششم(1355)، "توسعه ملی"، به عنوان هدف توسعه ای و " گذار از جامعه سنتی به جامعه اطلاعاتی " مساله ارتباطات کشور است. این دو مضمون در برنامه چهارم(1383) با هدف "رشد پایدار اقتصادی" در توسعه و "جامعه دانایی محور" در ارتباطات دنبال شده اند.

واژه‌های کلیدی: ارتباطات، توسعه، برنامه ششم توسعه، برنامه چهارم توسعه، جامعه اطلاعاتی، جامعه دانایی محور
متن کامل [PDF 502 kb]   (1109 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/12/13 | پذیرش: 1395/4/20 | انتشار: 1395/5/24
فهرست منابع
1. - ازكياء،مصطفي(1377)باهمكاريغلامرضاغفاري؛جامعهشناسيتوسعه،تهران: نشركلمه.
2. - ایمان، محمدتقی؛ نوشادی، محمودرضا(1390) تحلیل محتوای کیفی. پژوهش. سال سوم، شماره دوم، پاييز و زمستان 1390. صفحه 15 ـ 44.
3. - تهرانیان، مجید، ابعاد انسانی توسعه، تهران: پژوهشکده علوم ارتباطی و توسعه ایران، (بی تا).
4. - تهرانیان،مجید(1355) گزارش کمیته اطلاعات و ارتباط جمعی. برنامه ششم. پیشنویس(2).تهران.
5. - خانیکی، هادی(1381). قدرت، جامعه مدنی و مطبوعات. تهران: طرح نو.
6. - خانیکی، هادی(1384)،
7. - رضوی زاده، سید نورالدین(1379)
8. - سازمان برنامه و بودجه(1356) «برنامه عمراني ششم» (1357-1361).
9. - سازمان برنامه و بودجه(1356) خطوط کلی، هدف ها و سیاستهای برنامه ششم عمرانی(1357-1361)، تهران: انتشارات سازمان برنامه.
10. - سازمان برنامه و بودجه(1369)«قانون برنامه اول توسعه اقتصادي - اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران (1374-1370)
11. - سازمان برنامه و بودجه(1373) «قانون برنامه دوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران (78-1374)
12. - سازمان برنامه و بودجه (1379)، «قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران (83-1379)
13. - سازمان برنامه و بودجه (1383)، «قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران (1384-1388)
14. - سازمان برنامه و بودجه ،سابقه برنامه ريزي در ايران، معاونت امور اقتصادي و هماهنگي دفتر اقتصاد كلان، ، چاپ اول.
15. - سرواس،جان(1384) دگرگونی در نظریه های ارتباطات و توسعه و پیامدهای آن در سیاستگذاری و برنامه ریزی ارتباطی، ترجمه علیرضا حسینی پاکدهی، رسانه، سال شانزدهم، شماره3.
16. - عظيمي،حسين (1378)ايرانامروزدرآيينهمباحثتوسعه،تهران؛دفترنشرفرهنگاسلامي.
17. - علیزاده، عبدالرحمان(1384) ارتباطات توسعه و توسعه پایدار، رسانه، سال شانزدهم، شماره3.
18. - قنبری، عباس، جایگاه ارتباطات در برنامه های توسعه ایران، رسانه، سال چهاردهم، شماره4.
19. - گولت، دنیس‌(1377) «توسعه، آفریننده‌ و مخرب‌ ارزشها»، برنامه‌ و توسعه، شمارة‌ 10، ص‌ 70 - 71.
20. - محسنيانراد،مهدي(1374)ارتباطجمعيوتوسعه روستايي،تهران: معاونتترويجومشاركتمردميوزارتجهادسازندگي.
21. - معتمدنژاد،كاظم ( 1380 ) سيريدرتحولمطالعاتارتباطاتي. مهديمحسينانراد،ارتباطشناسي،تهران: سروش،چاپچهارم.
22. - معتمدنژاد، کاظم(1371)، ارتباطات توسعه و توسعه ارتباطات در ایران: نقش ارتباطات در پیشبرد برنامه های توسعه ملی و اهمیت برنامه ریزی برای توسعه ارتباطی، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
23. - موثقی، سید احمد(1383) توسعه؛ سیرتحول مفهومی و نظری"، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، شماره 63.
24. - مولانا، حمید و لاری ویلسون(1369)سه نگرش به ارتباطات و توسعه، ترجمه یونس شکرخواه، رسانه، سال اول، شماره سوم.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Conceptual evolution of . scds. 2016; 4 (3) :83-110
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-105-fa.html

خانیکی هادی، شاه قاسمی زهره. تحول مفهومی «ارتباطات» و «توسعه» در برنامه های توسعه ی ایران. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1394; 4 (3) :83-110

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-105-fa.html



دوره 4، شماره 3 - ( 11-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4280