[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 11
تعداد شماره ها: 44
تعداد مشاهده ی مقالات: 2813618
تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 684685

تعداد کل نویسندگان: 911
نویسندگان غیر تکراری: 836
نویسندگان تکراری: 75
درصد نویسندگان تکراری: 8

مقالات دریافت شده: 1448
مقالات پذیرفته شده: 355
مقالات رد شده: 1070
مقالات منتشر شده: 343

نرخ پذیرش: 24.52
نرخ رد: 73.9
____
..
:: دوره 11، شماره 4 - ( 2-1402 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 180-154 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعۀ عوامل جامعه‌شناختی مؤثر بر تعارض اجتماعی بین کارگران و کارفرمایان
طاها عشایری ، موسی سعادتی ، اسماعیل جهانی دولت آباد
استادیار گروه تاریخ و جامعه‌شناسی، دانشکدۀ، علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده:   (86 مشاهده)
تعارض، امری طبیعی و جزء خصیصۀ همۀ سازمان‌های اجتماعی است. سازمان‌های دولتی و غیردولتی، همیشه با مسألۀ تعارض اجتماعی بین نیروهای انسانی (مدیر-کارکنان) در سطح ستادی و صف، مواجه هستند. در تعاونی و شرکت‌ها نیز این امر به دلایل گوناگونی رخ می‌دهد. بر این اساس، پژوهش پیش ­رو بر آن است که عوامل جامعه‌شناختی مؤثر بر بروز تعارض اجتماعی مابین کارگر-کارفرما را مورد بررسی قرار دهد. روش پژوهش از نوع کمی (پیمایش) است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران تعداد 384 نفر است که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. جهت رتبه‌بندی شاخص‌ها از آزمون ناپارامتریک فریدمن استفاده شد. یافته‌های توصیفی نشان می‌دهد که میانگین سنی پاسخگویان، 57/38 سال، 25 درصد از پاسخگویان زن و 75 درصد مرد، 7/92 درصد سابقۀ بیمه و 3/7 درصد فاقد بیمه هستند. نتایج حاصل از آزمون فریدمن گویای این است که از بین عوامل روانی (بی‌انگیزگی کاری، خلق‌تنگی طرفین و استرس داشتن در حین انجام ‌وظیفه و زودرنج بودن در هنگام بروز مشکل)، در بعد عوامل فردی (نداشتن مهارت ارتباطی، فقدان تعامل مناسب کارگر-کارفرما، تعلل کاری بیش ‌از حد)، در بعد عوامل شغلی (زیاد بودن حجم کار و زمان کم برای انجام آن، ترک مدام کار از سوی کارگر و کار تکراری و یکنواخت)، در بعد عوامل اقتصادی (عدم کفاف حقوق پرداختی در رفع مشکلات شخصی و زندگی، نبود تشویق و پاداش متناسب با عملکرد نیروی انسانی، عدم پرداخت مزایا و پاداش در روزهای خاص)، در بعد عامل محیطی (نبود نظم و انضباط محیطی، رعایت نکردن ایمنی کار، محیط مرطوب)، در بعد عامل سازمانی (عدم قرارداد کاری، تسویه‌ حساب‌های پیش از موعد، قراردادهای کوتاه‌ مدت)، در بعد عامل فرهنگی (بی‌توجهی به واجبات دینی، کم‌توجهی به ارزش‌های اسلامی و اجتماعی)، در بعد عامل اجتماعی (عدم احساس حمایت گروهی، رعایت نکردن شئون اجتماعی، اعتماد کم بین همکاران) در بروز تعارض اجتماعی بین کارگر-کارفرما بیشترین نقش و تأثیر را داشته‌اند.
واژه‌های کلیدی: تعارض اجتماعی، ناامنی شغلی، فشار اقتصادی، بحران سرمایۀ اجتماعی، کارگر- کارفرما.
متن کامل [PDF 1073 kb]   (25 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/25 | پذیرش: 1402/3/17 | انتشار: 1402/12/29
فهرست منابع
1. احدی، بهمن؛ فتحی، آیت اله و کریم عبدالحمیدی (1393) «بررسی عوامل روان‌شناختی مؤثر بر عملکرد شغلی کارکنان فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی»، دانش انتظامی آذربایجان شرقی، شمارۀ 4: 78-64.
2. آرون، ریمون (1390) مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه‌شناسی، ترجمۀ باقر پرهام، تهران: علمی و فرهنگی.
3. آزادی، رسول و حسین عیدی (1394) «اثرات رضایت شغلی و سرمایۀ اجتماعی بر عملکرد کارکنان با نقش میانجی‌گری تعهد سازمانی (مطالعۀ موردی کارکنان وزارت ورزش و جوانان)»، مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، دورۀ 2، شمارۀ 8: 24-11.
4. آشوری، داریوش (1373) دانش‌نامه سیاسی، تهران: مروارید.
5. ایتزن، استنلی دی، باکازین، ماکزین و کلی ایتزن اسمیت (1396) مسائل اجتماعی از دیدگاه انتقادی، جلد اول، ترجمۀ هوشنگ نایبی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
6. توسلی، غلامعباس (1391) جامعه‌شناسی کار و شغل، تهران: سمت.
7. توکلی خمینی، نیره (1389) جامعه‌شناسی صنعتی، تهران: دانشگاه پیام نور.
8. خوش کار، علیرضا (1389) «بررسی عوامل اجتماعی- فرهنگی مؤثر بر اختلافات کارگری و کارفرمایی در ایران»، ماهنامۀ کار و جامعه، شمارۀ 125: 95-80.
9. رابینز، استیفن پی (1381) مدیریت رفتار سازمانی، مترجمان: دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی، تهران: مؤسسۀ مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی.
10. رابینگتن، ارل و مارتین واینبرگ (1386) رویکردهای نظری هفت گانه در بررسی مسائل اجتماعی، ترجمۀ رحمت اله صدیق سروستانی، تهران: دانشگاه تهران.
11. رجبی موغاری، خدیجه (1401) «اثربخشی آموزش واقعیت درمانی بر کنترل پرخاشگری و تعارض اجتماعی کارکنان شرکت صنایع غذایی طوفان»، رسالۀ کارشناسی ارشد، موسسۀ آموزش عالی خزر-محمودآباد، دانشکده علوم انسانی.
12. شیری، قاسمعلی (1380) «بررسی ارتباط عوامل فرهنگی و تخمین استراتژی رویارویی با تعارض توسط کارکنان و مدیران سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی»، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
13. صادقی، احمد؛ صالح‌آبادی، ابراهیم و عقیل مختاری (1392) «بررسی عوامل مؤثر بر بروز تعارض اجتماعی میان کارگر و کارفرما در کارگاه‌های مشمول قانون کار شهر سبزوار»، ماهنامۀ اجتماعی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، شمارۀ 162: 43-31.
14. گرینت، کیت (1385) جامعه‌شناسی کار، ترجمۀرضوان صدقی‌نژاد، تهران: علم.
15. گیدنز، آنتونی (1377) جامعه‌شناسی، منوچهر صبوری، تهران: نی
16. لوکاس، هنری (1376) تاریخ تمدن، ترجمۀعبدالحسین آذرنگ، تهران: کیهان.
17. مرادی سروش، محمد (1389) «بررسی ارتباط صفات انگیزشی، سرمایۀ اجتماعی سازمانی و جهت‌گیری مذهبی با عملکرد شغلی کارکنان مراکز تولیدی»، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه روانشناسی.
18. مرتضوی، سعید؛ پورآزاد، ناصر؛ امیررضوی، پگاه و معصومه صادقی مقدم (1389) «بررسی نقش تعدیل گری متغیر اهمیت مسؤولیت اجتماعی بر رابطۀ بین مسؤولیت اجتماعی و تعهد سازمانی؛ نمونۀ مورد مطالعه: شرکت های صنایع غذایی شهر مشهد»، علوم اجتماعی، دورۀ 7، شمارۀ 2: 217-193.
19. مشبکی، اصغر (1387) سیمای سازمان-مروری بر اثر ارزشمند گرت مورگان دربارۀ سازمان و استعاره آن، تهران: دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
20. مونی، لیندا ای، ناکس، دیوید و کارولین شاخت (1396) فهم مسائل اجتماعی، ترجمۀ مهری سادات موسوی، سمیه ملکی، سلمان قادری، سعید طاهریان، حامد بزرگخو و کوروش محمدی، تهران: جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی.
21. نوذری، حمزه (1396) «تحلیل تجربه و درک کارگران از شرایط کاری؛ دلایل و پیامدها (مورد مطالعه: کارگران بنگاه‌های تولیدی پوشاک کرج)»، برنامه ریزی رفاه و توسعۀ اجتماعی، دورۀ هشتم، شمارۀ 31: 262-231.
22. نیکا بزمی آذر، معصومه و سید محمدصادق مهدوی (1390) «ارزیابی رابطۀ کارگر و کارفرما در کارخانجات صنعتی»، پژوهش اجتماعی، دورۀ4، شمارۀ 13: 35-17.
23. هنسلین، جیمزام و لوری آن فوار (1394) مسائل اجتماعی؛ ریشه‌های پیدا و نهان، جلد اول، ترجمۀ اکبر استرکی، تهران: دانشگاه علوم انتظامی امین.
24. ورسلی، پیتر (1388) نظم اجتماعی، ترجمۀ سعید معیدفر، تهران: نی.
25. Abbas, M, R., Azkia, M., Vosoughi, M. (2021) «Sociological Analysis of Social Justice in Labor Contracts between Employers and Workers (Grounded Theory Approach) », International Journal of Social Science, 11(1), 79-89.
26. Beissenova, A. Nurbekova, Z. Zhanazarova, Z. Dzyurenich, Y. & Turebayeva, A. (2013) «Labour Conflicts in Kazakhstan: A Specific Character of their Solution». Procedia - Social and Behavioral Sciences, (82): 877-881. [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.06.364]
27. Bélanger, J., & Edwards, P. (2007) «The conditions promoting compromise in the workplace», British Journal ofIndustrial Relations, 45(4), 713-734. [DOI:10.1111/j.1467-8543.2007.00643.x]
28. CIPD. (2015) Getting under the skin of workplace conflict: tracing the experiences of employees. London: Chartered Institute of Personnel and Development.
29. Edwards, P. (1990) «Understanding conflict in the labour process: The logic of autonomy and struggle», In D.Knights & H. Willmott (Eds.), Labour process theory: 125-152. Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-1-349-20466-3 [DOI:10.1007/978-1-349-20466-3.]
30. Fang, C. & Meiyan, W. (2012) «Labour Market Changes, Labour disputes and Social Cohesion in China», OECD Denelopement Centre Working paper: 1-9.
31. Furumo, K. (2009) «The impac of conflict and conflict management style on deadbeats and deserters in virtual teams», Journal of Computer Information Systems, 2: 66-73.
32. Kirk, E. (2018) «The (re)organisation of conflict at work: Mobilisation, counter-mobilisation and the displace-ment of grievance expressions», Economic and Industrial Democracy, 39(4), 639-660. https://doi.org/10.1177/0143831X18777617 [DOI:10.1177/0143831X18777617.]
33. Lewin, D. (2001) «IR and HR perspectives on workplace conflict what can each learn from the other», Human Resource Management Review 11: 453-485. [DOI:10.1016/S1053-4822(01)00049-3]
34. Mintzberg, Henry (1981) «the structure of organizationsEnglewood cliffs, organization design: fashion or fit? », Harvard business review59:103-16.
35. Mulins, Laurie (1990) management organizational Behaviour, 2n d, pitman, London.
36. Robbins, S. P (2006) Organizational behavior, Eleventh edition, Prentice- Hall Inc.
37. Saundry, R., Adam, D., Ashman, I., Forde, C., Wibberley, G. and Wright, S. (2016) Managing individual conflict in the contemporary British workplace, London: Acas.
38. Sinokki, M. (2021) Social factors at work and the health of employeess, The publications in this series have undergone a formal referee process.
39. Skiba, R. (2020) «Psychological and sociological factors impacting on migrant worker contribution to, and adaptation of, workplace safety culture», Open Science Journal, 5(2), 1-11. [DOI:10.23954/osj.v5i2.2461]
40. Tausig, M. (2013) «The Sociology of Work and Well-Being», In C. S. Aneshensel, J. C. Phelan, & A. Bierman (Eds.), Handbook of the Sociology of Mental Health (2nd ed., pp. 433-455). Springer Science & Business Media. [DOI:10.1007/978-94-007-4276-5_21]
41. Walker, B. & Hamilton, R. T. (2011) «Employee-Employer Grievances: A Reviewijmr_28», International Journal of Management Reviews, 13: 40-58. [DOI:10.1111/j.1468-2370.2010.00283.x]
42. Zare, B., Mousavi, M. (2019) «Sociological Analysis of Working Commitment Status Among teachers», Iranian journal of educational Sociology, 2(2), 60-70. [DOI:10.29252/ijes.2.2.60]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashayeri T, Saadati M, Jahani Dolatabadi E. The Study of Sociological Factors Affecting Social Differences between Workers and Employers. scds 2023; 11 (4) :154-180
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1538-fa.html

عشایری طاها، سعادتی موسی، جهانی دولت آباد اسماعیل. مطالعۀ عوامل جامعه‌شناختی مؤثر بر تعارض اجتماعی بین کارگران و کارفرمایان. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1402; 11 (4) :154-180

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1538-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( 2-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645