[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 13
تعداد شماره ها: 50
تعداد مشاهده ی مقالات: 3350452
تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 846811

تعداد کل نویسندگان: 990
نویسندگان غیر تکراری: 905
نویسندگان تکراری: 85
درصد نویسندگان تکراری: 9

مقالات دریافت شده: 1524
مقالات پذیرفته شده: 388
مقالات رد شده: 1114
مقالات منتشر شده: 377

نرخ پذیرش: 25.46
نرخ رد: 73.1
____
..
:: دوره 13، شماره 2 - ( 8-1403 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 100-78 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی عملکرد شغلی معلمان از طریق تعارض کار-خانواده، امنیت روانشناختی و حمایت اجتماعی
راضیه آقابابایی
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
چکیده:   (70 مشاهده)
حفظ تعادل بین زندگی کاری و شخصی به منظور افزایش بهره‌وری و عملکرد شغلی، موضوعی است که در سال‌های اخیر در ادبیات مدیریت و رهبری سازمان‌ها مورد توجه قرار گرفته است. در کنار آن سازه‌هایی مانند امنیت روانشناختی و حمایت اجتماعی نیز می‌تواند به تحقق عملکرد شغلی مطلوب کمک کند. بنابراین هدف پژوهش حاضر، پیش‌بینی عملکرد شغلی معلمان از طریق تعارض کار-خانواده، امنیت روانشناختی و حمایت اجتماعی است. رویکرد پژوهش، کمی است و جامعۀ ‌آماری، شامل معلمان مقطع متوسطۀ شهر کاشان به تعداد 3221 نفر می‌باشد که 342 نفر از طریق نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها چهار پرسشنامۀ تعارض کار- خانواده، عملکرد شغلی، امنیت روانشناختی و حمایت اجتماعی بوده است. روایی صوری و سازۀ پرسشنامه‌ها تأیید شد. پایایی پرسشنامه‌ها برای امنیت روانشناختی 86/0، تعارض کار-خانواده 73/0، عملکرد شغلی 77/0 و حمایت اجتماعی 78/0 به دست آمد. نتایج نشان داد تعارض کار-خانواده با ضریب 18/0- بر عملکرد شغلی تأثیر منفی و معنادار دارد، امنیت روانشناختی با ضریب 43/0 و حمایت اجتماعی با ضریب 68/0 بر عملکرد شغلی تأثیر مثبت و معنادار دارد. بنابراین عملکرد شغلی معلمان به حفظ تعادل بین دو حیطۀ کار و خانواده، احساس امنیت روانشناختی معلمان و ادراک مثبت معلمان از حمایت اجتماعی، وابسته است.


 
واژه‌های کلیدی: امنیت روانشناختی، تعارض کار-خانواده، حمایت اجتماعی، عملکرد شغلی.
متن کامل [PDF 974 kb]   (14 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/3/13 | پذیرش: 1403/3/18 | انتشار: 1404/5/20
فهرست منابع
1. سالاری، سمیه؛ بحرالعلوم، حسن و نسرین بیگلری (1399) «تأثیر حمایت اجتماعی و تعارض کار- خانواده بر عملکرد شغلی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمان»، مدیریت ورزشی، 1(48)، 181-200.
2. شناور، فضل الله؛ بشلیده، کیومرث؛ هاشمی، سیداسماعیل و عبدالزهرا نعامی (1394) «بررسی نقش میاجیگری تعارض کار خانواده در رابطۀ بین استرس و حمایت اجتماعی با خشنودی شغلی و خانوادگی»، دستآوردهای روانشناختی. 22(1)، 111-132.
3. صادقی، نجمه؛ قاسمی نژاد، محدثه و مهدی لسانی (1402) «پیش‌بینی عملکرد شغلی معلمان مقطع متوسطه بر اساس مؤلفه‌های مدیریت دانش»، تعلیم و تربیت، 1(153): 131-152.
4. عبدی‌زرین، سهراب؛ شاهمرادی، رقیه و زهرا جعفری (1400) «پیش‌بینی تعارض کار-خانواده براساس باورهای غیرمنطقی و حمایت اجتماعی ادراک شده»، رویش روانشناسی، ۱۰ (۱): 15-۲۴.
5. قاضی‌زاده، سپیده؛ آقاجانی، سیف‌الله؛ حاجی مرادی، راضیه و اله بیغم لعل‌آبادی (1401) «رابطۀ بین تعارض کار خانواده و کیفیت روابط زناشویی در بین معلمان زن در دورۀ همه‌گیری کووید19: نقش میانجی حمایت اجتماعی»، فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، (61)17، 155-174.
6. مرزبانی، فریبا و نبی بستان (1395) «نقش حمایت اجتماعی ادراک شده در پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی معلمان زن»، اصول بهداشت روانی، 18، 537-541.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

aghababaei R. Predicting Teachers' Job Performance through Work-Family Conflict, Psychological Safety and Social Support. scds 2024; 13 (2) :78-100
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1673-fa.html

آقابابایی راضیه. پیش‌بینی عملکرد شغلی معلمان از طریق تعارض کار-خانواده، امنیت روانشناختی و حمایت اجتماعی. مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1403; 13 (2) :78-100

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1673-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( 8-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4714