[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
داوران نسخه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 11
تعداد شماره ها: 44
تعداد مشاهده ی مقالات: 2808853
تعداد دریافت (دانلود) مقالات: 682610

تعداد کل نویسندگان: 911
نویسندگان غیر تکراری: 836
نویسندگان تکراری: 75
درصد نویسندگان تکراری: 8

مقالات دریافت شده: 1445
مقالات پذیرفته شده: 355
مقالات رد شده: 1070
مقالات منتشر شده: 343

نرخ پذیرش: 24.57
نرخ رد: 74.05
____
..
:: دوره 10، شماره 2 - ( 8-1400 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 132-111 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش روابط اجتماعی مدیران و کارکنان در توسعه‌ی کسب و کار (مورد مطالعه: سازمان هلدینگ اتکا)
زینب ذکریایی ، محمدسالار کسرایی ، علی محسنی
دانشیار جامعه شناسی، گروه مطالعات اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
چکیده:   (981 مشاهده)
توسعه علاوه بر بهبود میزان تولید و درآمد، شامل دگرگونی در ساخت‌های نهادی، اقتصادی و اجتماعی است که منجر به اصلاح ساختار اقتصادی و اجتماعی می‌گردد. منافعی هم که بنگاه‌های اقتصادی به آن می‌نگرند، منافع مالکان، مدیران و کارکنان است که از سوی مدیران در توسعه­ ی کسب­ وکار مورد غفلت قرار گرفته است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش روابط اجتماعی مدیران و کارکنان در توسعه­ ی کسب ­وکار (سازمان اتکا) است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و به ­کارگیری روش تحقیق داده بنیـاد انجـام گرفتـه است. ابزار جمع­ آوری داده‌ها، مصاحبه­ ی نیمه  ساختار­یافته و با استفاده از روش نمونه­ گیری هدف­مند با 31 نفر از خبرگان مصاحبه و 3 مقوله­ ی محوری و 11 مفهوم استخراج شد. بر اساس نتایج تحقیق، تعاملات ارتباطی، تعاملات رهبری و تعاملات حرفه‌ای مدیران با کارکنان به­ عنوان شرایط علّی، مؤلفه‌های برقراری روابط بر مبنای عدالت بین کارکنان و روابط تعاملی و مشورتی مدیران با کارکنان به­ عنوان راهبردها و حسن اعتماد به یکدیگر؛ انتقال تجربیات افراد از طریق ارتباط متقابل و توسعه­ ی فرهنگ برای ابراز عقاید کارکنان به عنوان پیامدهای ناشی از روابط اجتماعی تأثیرگذار بر توسعه­ ی کسب­ وکار سازمان اتکا شناسایی شده‌اند.
واژه‌های کلیدی: توسعه‌ی کسب وکار، روابط اجتماعی، جامعه‌‌شناسی اقتصادی، روش داده بنیاد.
متن کامل [PDF 870 kb]   (136 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/10 | پذیرش: 1400/6/15 | انتشار: 1401/9/11
فهرست منابع
1. آبیار، مریم (1392) «بررسی شاخص‌های اساسی کسب وکار و طراحی مسیر موفقیت کسب وکار (خوشه نساجی شهرستان یزد)»، پایان‌‌نامه‌‌ی کارشناسی ارشد، دانشکده‌‌ی علوم انسانی، دانشگاه یزد.
2. آرون، ریمون (1370) مراحل اساسی اندیشه در جامعه‌‌شناسی، ترجمه‌‌ی باقر پرهام، تهران: آموزش انقلاب اسلامی.
3. ادهمی، عبدالرضا و عباس هاتفی (1396) «زمینه‌های فرهنگی توسعه‌‌ی اقتصادی و عوامل اجتماعی مرتبط با آن»، فصل‌‌نامه‌‌ی جامعه‌‌شناسی اقتصادی و توسعه، سال ششم، شماره‌‌ی 2: 25-1.
4. استراوس، آنسلم و جولیت کوربین (1396) مبانی پژوهش کیفی (فنون و مراحل تولید نظریه‌‌ی زمینه‌‌ای)، ترجمه‌‌ی ابراهیم افشار، تهران: نی.
5. اسلیتر، دن و فرن تونکیس (1386) جامعه بازار (بازار و نظریه‌‌ی اجتماعی مدرن)، ترجمه‌‌ی حسین قاضیان، تهران: نی.
6. بازرگان، عباس (1398) مقدمه‌ای بر روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته (رویکردهای متداول در علوم رفتاری)، تهران: دیدار.
7. جباری توران، طاهره؛ امیر احمدی، رحمت اله و غلامرضا خوش فر (1400) «تأثیر سرمایه‌‌ی اجتماعی ـ فرهنگی بر سبک زندگی زنان سال‌‌مند تحت حمایت بهزیستی (مطالعه‌‌ی موردی: استان گلستان)»، مجله‌‌ی مطالعات توسعه ی اجتماعی ایران، سال سیزدهم، شماره‌‌ی سوم، تابستان 1400: 331-317.
8. جعفریانی، حسن (1391) «الگوی رفتار سیاسی مدیران: رویکرد نظریه داده بنیاد»، پایان‌‌نامه‌‌ی دکتری، دانشکده علوم اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد.
9. جیوار، رقیه (1395) «عوامل مؤثر بر توسعه‌‌ی کسب وکار در خوشه‌های صنعتی کشاورزی در استان مازندران»، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشکده‌‌ی مدیریت کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی گرگان.
10. حریری، نجلا (1385) اصول و روش‌های پژوهش کیفی، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
11. دانایی فرد، حسن و سیدمجتبی امامی (1386) «استراتژی‌های پژوهش کیفی؛ تأملی بر نظریه‌‌پردازی داده بنیاد»، فصل‌‌نامه‌‌ی اندیشه‌‌ی مدیریت، سال اول، شماره‌‌ی 2: 97-69.
12. ریتزر، جورج (1395) نظریه‌‌ی جامعه‌‌شناسی در دوران معاصر، ترجمه‌‌ی محسن ثلاثی، تهران: علمی.
13. سوئدبرگ، ریچارد و مارک گرانووتر (1395) جامعه‌‌شناسی اقتصادی؛ ساخت اجتماعی و کنش اقتصادی، ترجمه‌‌ی علی اصغر سعیدی، تهران: تیسا.
14. علی نژاد، منوچهر (1397) درآمدی بر جامعه‌‌شناسی اقتصادی، یزد: دانشگاه یزد.
15. علی نظری، شیخ احمد؛ فتحی، سروش و مصطفی ازکیا (1400) «تحلیل جامعه‌‌شناختی تأثیر مؤلفه‌های فرهنگی كسب و كار بر عملکرد تولیدی ـ تجاری واحدهای صنعتی (استان اردبیل»)، فصل‌‌نامه‌‌ی جامعه‌‌شناسی اقتصادی و توسعه، سال دهم، شماره‌‌ی 1: 129-99.
16. فروند، ژولین (1383) جامعه‌‌شناسی ماکس وبر، ترجمه‌‌ی عبدالحسین نیک گهر، تهران: توتیا.
17. کرایب، یان (1381) نظریه‌‌ی اجتماعی مدرن از پارسونز تا هابرماس، ترجمه‌‌ی عباس مخبر، تهران: آگاه.
18. کوزر، لوئیس و برنارد روزنبرگ (1378) نظریه‌های بنیادی جامعه‌‌شناختی، ترجمه‌‌ی فرهنگ ارشاد، تهران: نی.
19. گیدنز، آنتونی و فیلیپ ساتن (1395) جامعه‌‌شناسی (جلد دوم)، ترجمه‌‌ی هوشنگ نائبی، تهران: نی.
20. مارکس، کارل (1397) دست نوشته‌های اقتصادی و فلسفی 1844، ترجمه‌‌ی حسن مرتضوی، چاپ سوم، تهران: آشیان.
21. محمدپور، احمد (1389) ضد روش (منطق و طرح در روش‌‌شناسی کیفی)، جلد اول، تهران: جامعه‌‌شناسان.
22. ملاشاهی، غلامعباس (1391) «بررسی میزان موفقیت بنگاه‌های اقتصادی زودبازده بخش کشاورزی در روستاهای شهرستان زابل»، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشکده‌‌ی کشاورزی، دانشگاه تبریز.
23. مهدوی، سمیه سادات؛ عقیلی، سید وحید؛ هاشم زهی، نوروز و علی اکبر فرهنگی (1397) «نقش مهارت‌های ارتباطی مدیران در توسعه‌‌ی کسب وکار با تأکید بر مشتری مداری»، مجله‌‌ی مطالعات توسعه‌‌ی اجتماعی ایران، سال دهم، شماره‌‌‌‌ی 2: 152-127.
24. نی، ویکتور و ریچارد سوئدبرگ (1386 و 1387) «جامعه‌‌شناسی اقتصادی و نهادگرای نوین»، ترجمه‌‌ی رضا مجیدزاده و آصفه توکلی، نشریه‌‌ی اقتصاد سیاسی، سال سوم، شماره‌‌ی 7 و 8: 114ـ75.
25. ورشوی، سمیه؛ یوسفی، علی؛ اکبری، حسین و احمدرضا اصغرپور ماسوله (1397) «مروری انتقادی بر تحقیقات جامعه‌‌شناسی بازار در ایران: در جست‌‌وجوی حک‌‌شدگی»، فصل‌‌نامه‌‌ی مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران، سال هفتم، شماره‌‌ی 1: 82-53.
26. یاری، بهروز (1395) «بررسی عوامل مؤثر بر توسعه‌‌ی کسب وکار تعاونی‌های زنان»، مجله‌‌ی کار و جامعه، شماره‌‌ی 194: 94-74.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zakariaei Z, Kasraie M S, Mohseni A. Investigating the Role of Social Relations between Managers and Employees in the Business Development (Case study: Etka Holding Organization). scds 2021; 10 (2) :111-132
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1427-fa.html

ذکریایی زینب، کسرایی محمدسالار، محسنی علی. بررسی نقش روابط اجتماعی مدیران و کارکنان در توسعه‌ی کسب و کار (مورد مطالعه: سازمان هلدینگ اتکا). مطالعات توسعه اجتماعي -فرهنگي. 1400; 10 (2) :111-132

URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1427-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( 8-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645