[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
Main Menu
Home::
Journal Information::
Articles archive::
For Authors::
For Reviewers::
Registration::
Contact us::
Site Facilities::
::
Search in website

Advanced Search
..
Receive site information
Enter your Email in the following box to receive the site news and information.
..
:: Volume 11, Issue 4 (5-2023) ::
scds 2023, 11(4): 88-109 Back to browse issues page
Examining the Perception of Afghan Immigrant students about the situation related to citizenship Education in Iranian schools (A case study in Karaj)
Mino Gholamhossein , Yahya Qaidi , Saeid Zarghami , Ramzan Barkhordari , Ali Akbar Salehi
Associate Professor, Department of Philosophy of Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Khorazmi University, Tehran, Iran
Abstract:   (267 Views)

 The purpose of this research is to investigate the challenges of citizenship education based on the perception of Afghan immigrant students,  with the aim of describing and interpreting the lived experiences of the components of citizenship education. The research method included the community of parents and students in the primary level of the 4th district of Alborz province, including 6 immigrant girls and 10 immigrant boys. The data collection tool was a semi-structured interview that has been continued until data saturation and analyzed using the Strabert and Carpenter method. After analyzing the data and removing the common codes, a conceptual code that expressed the experiences of the participants was extracted and categorized into 10 main themes. The findings of the present research indicate that the responses of the interviewees can be classified in the areas of environmental protection, based on the analysis of the interviews, indicating the themes of environmental protection, rights and duties of citizenship, empathy, responsibility, respect for the rights of others, cooperation, discrimination, the spirit of seeking justice, criticizing and accepting criticism, and establishing communication are the themes. The themes of discrimination, empathy, cooperation, communication are the themes that the interviewees had the most challenges regarding the quality and quantity of it, according to the experience in education in Iran, is significant based on the analysis of the above themes, gender bias in favor of men and the marginal role of women is one of the distinct distinctions of the interviewees.

 
Keywords: Afghan immigrant students, Citizenship education, Gender, Lived experience.
Full-Text [PDF 1441 kb]   (79 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
Received: 2023/01/17 | Accepted: 2023/05/17 | Published: 2024/03/19
References
1. احمدی، پروین و سما کشاورز دیزجینی (1397) «جایگاه آموزش شهروندی و حقوق شهروندی در برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی»، اخلاق زیستی، 8(1): 68-55.
2. ارجمندنیا، علیاکبر؛ ملکی، سمانه و راضیه غیاثی (1396) «نقش مهاجرت بر بروز مشکلات رفتاری کودکان» روانشناسی فرهنگی، 1(1): 113-99.
3. آشپز، فاطمه؛ ماهروزاده، طیبه؛ بناهان قمی، مریم و پروین صمدی (1399) «بررسی تحلیلی میزان توجه به ابعاد زیباشناسی تربیت شهروندی در کتابهای درسی دورۀ ابتدایی»، پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 17(39): 133-147.
4. باقری، خسرو و رمضان برخورداری (1391) «مؤلفه های روش شناختی پژوهش پدیدار شناختی در تعلیم‌و‌تربیت»، پژوهش نامۀ مبانی تعلیم‌و‌تربیت، 2(2): 140-121.
5. تفرشی مطلق، لیلا (1389) «مطالعات پسا استعماری در مطالعات مهاجرت»، علوم سیاسی، 1(10): 211-222.
6. حاج باقری، ادیب؛ پرویزی، سرور و مهوش صلصالی (1390) روش های تحقیق کیفی، تهران: بشری.
7. خسروی، رقیه؛ بهادری، راضیه؛ گراوند، فاطمه و علی یاراحمدی (1399) «مطالعۀ عوامل مرتبط با سازگاری دانشآموزان افغانستانی ساکن در شهر شیراز»، دو فصل نامۀ مطالعات جمعیتی، 5(1): 175-149.
8. رستمی، لیلا و رشید ذوالفقاری زعفرانی (1400) «شناسایی وضعیت مؤلفه های تأثیرگذار آموزش شهروندی»، سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 5(4): 45-34.
9. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی (1390) مصوبۀ سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش، مصوب جلسه 704 مورخ 6/10/1390 شورای عالی انقلاب فرهنگی. https://rc.majlis.ir/fa/law/show/805637.
10. سنقری، ناهید؛ فکری آزاد، حسین و معصومه معارف وند (1393) «موانع ادغام اجتماعی نوجوانان افغانستانی در جامعۀ ایرانی»، دو فصل نامۀ پژوهشهای جامعه شناسی معاصر، 3(5): 124-101.
11. سیفی، آناهیتا (1396) «علل و پیامدهای زنانه شدن مهاجرت بین المللی در پرتو امنیت انسانی با تأکید بر حقوق بین الملل: چالش ها و راهکارها»، پژوهش نامۀ زنان، 8(1): 120-85.
12. فیشر، رابرت (1401) آموزش تفکر به کودکان، ترجمۀ مسعود صفایی‌مقدم و افسانه نجاریان، اهواز: گوزن.
13. کرمی، ناصر؛ کچوئیان جوادی، رضا؛ قدمی، مجید و علی محبی (1400) «طراحی الگوی تربیت شهروندی برای دانش آموزان دورۀ ابتدایی برآمده از مؤلفه های مکتب اسلام»، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 6(4): 52-31.
14. کریمی زاده، نسرین؛ عارفی، محبوبه و علیرضا صادقی (1401) «بررسی تجربۀ زیستۀ دانش‌آموزان افغانستانی در تعاملات و ارتباطات درون مدرسه ای در دورۀ متوسطۀ اول»، پژوهش در برنامه ریزی درسی، 2(37): 112-95.
15. کمالپورخوب، ناصر؛ نظری، خسرو و کبری کمالپور خوب (1400) «تحلیل اجتماعی سازه های تربیت شهروندی در بین دانش آموزان از دیدگاه معلمان متوسطۀ شهر تهران»، پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی، 3(3): 171-147.
16. گلبهاری، ندا و علی رجبلو (1399) «بررسی آموزش شهروندی در کتب درسی تعلیمات اجتماعی مقاطع سوم تا نهم با تأکید بر ساختار جدید آموزشی 3-3-6»، دو فصل نامۀ جامعه شناسی نهادهای اجتماعی، 7(15): 297-324.
17. ماهروزاده، طیبه و شیوا رمضان پور (1390) «تأثیر روش اجتماع پژوهشی برنامۀ آموزش فلسفه به کودکان و پرورش مهارت‌های شهروندی»، اندیشه های نوین تربیتی، 7(3): 31-63.
18. محلاتی، ریحانه و خدیجه ابوالمعالی (1395) «مقایسۀ ابعاد سازگاری تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان ایرانی و مهاجر دورۀ متوسطه با توجه به ملیت نوع مدرسه و جنسیت آنان»، نوآوریهای آموزشی، 15(60): 118-99.
19. مصطفیپور، روزیتا؛ ادیب، یوسف؛ ملکی آوارسین، صادق و بهنام طالبی (1399) «شناسایی ابعاد برنامۀ درسی مغفول بر‌اساس تفاوت برنامۀ درسی آکادمیک و برنامۀ درسی قصد شده آموزش مفاهیم شهروندی در کتب مطالعات اجتماعی متوسطۀ دوره اول»، پژوهش های برنامه درسی، 10(1): 202-157.
20. موسوی، صادق؛ فتحی واجارگاه، کورش؛ حقانی، محمود و سعید صفایی موحد (1399) «تجارب معلمان دورۀ ابتدایی از چالش های آموزشی به مهاجرین»، پژوهش های برنامۀ درسی، 10(2): 65-34.
21. Abiodun Durosaro, I. & Meshach Otaru. B & Oluwafemi Akerele, P. (2020) «Education for Good Citizenship». The role of Counselling. www. Researchate. Net/ publication/ 33842518.
22. Benhabib, S. (1996) «Four Toward a Deliberative Model of Democratic Legitimacy», In S. Benhabib (Ed.), Democracy and Difference: Contesting the Boundaries of the Political: 67-94, Princeton: Princeton University Press. [DOI:10.1515/9780691234168-005]
23. Bolivar, A. (2007) Educación para la ciudadanía: algo más que una asignatura, Barcelona: Grao.
24. Breu, S. (2017) «The challenge of education of refugee children to avoid creating tomorrow's extremists», SSR. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3088142. [DOI:10.2139/ssrn.3088142]
25. Cho, H. (2018) «Crafting a third space: Integrative strategies for implementing critical citizenship education in a standards-based classroom», The Journal of Social Studies Research, 42(3): 273-285. [DOI:10.1016/j.jssr.2017.07.001]
26. Di Massi, D., & Santi, M. (2016) «Learning democratic thinking: a curriculum to philosophy for children as citizens», Journal of Curriculum Studies, 48(1): 136-150. [DOI:10.1080/00220272.2015.1088064]
27. Dumitriu, C., & Dumitru, G. (2014) «Achieving Citizenship Education. A Theoretical and Experimental Approach», Procedia - Social and Behavioral Sciences, 149: 307-311. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.08.247]
28. Ghebru, B., & Lloyd, M. (2020) «From civic to citizenship education: Toward a stronger citizenship orientation in the Ethiopian CEE curriculum», International Journal of Educational Development, 72: 102143. [DOI:10.1016/j.ijedudev.2019.102143]
29. Lees, S. (2014) «Sexuality and citizenship education», In M. Arnot (Ed.), Challenging Democracy International Perspectives on Gender and Citizenship. Routledge.
30. Leseigneur, C. (2021) «Is there a form of citizenship specific to philosophy for children?», Childhood and Philosopy, 17: 1-18. [DOI:10.12957/childphilo.2021.55786]
31. Ndofirepia, A.P. (2015) «Rethinking ukama in the context of philosophy for Children in Africa», The Taylor & Francis: 428-441. [DOI:10.1080/02671522.2015.1073773]
32. Moustakas, C. (2010) Phenomenological research methods, Sage Publications.
33. O'shia, K. (2003) Developing a shard understanding. A glossary of terms for education for democratic citizenship. Strasburg council of Europe publishing.
34. Perussiani. S. (2014) Demoeraiz (Demoeraey), Torino: Ednaudi.
35. Tonga, D. (2020) «Comparative Analysis of Values in Islamic Texts and social studies education in Turkey», i.e: inquiry in education, 12(1): 1-20.
36. Way, N. (2004) «Intmacy, Desire, and Distrust in the Friendships of Adolescent Boys ». In N. Way & J.Y. chu (Eds.) Adolescent boys: Exploring diverse cultures of boyhood. pp. 167-196. [DOI:10.18574/nyu/9781479872572.003.0014]
Send email to the article author

Add your comments about this article
Your username or Email:

CAPTCHA



XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholamhossein M, Qaidi Y, Zarghami S, Barkhordari R, Salehi A A. Examining the Perception of Afghan Immigrant students about the situation related to citizenship Education in Iranian schools (A case study in Karaj). scds 2023; 11 (4) :88-109
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1578-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 11, Issue 4 (5-2023) Back to browse issues page
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4652