[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
Main Menu
Home::
Journal Information::
Articles archive::
For Authors::
For Reviewers::
Registration::
Contact us::
Site Facilities::
::
Search in website

Advanced Search
..
Receive site information
Enter your Email in the following box to receive the site news and information.
..
:: Volume 11, Issue 4 (5-2023) ::
scds 2023, 11(4): 154-180 Back to browse issues page
The Study of Sociological Factors Affecting Social Differences between Workers and Employers
Taha Ashayeri , Mousa Saadati , Esmaeil Jahani Dolatabadi
Assistant Professor of Department of History and Sociology, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
Abstract:   (204 Views)
Conflict is natural and a characteristic of all social organizations. In governmental and non-governmental organizations, they are always faced with the problem of differences between human resources (managers-employees) at the headquarters and line levels. This happens in cooperatives and companies for various reasons. Based on this, the leading research aims to investigate the sociological factors affecting the occurrence of our differences between the worker and the employer. The research method is quantitative (survey). The sample size is based on Cochran's formula and 384 people have been selected by random cluster sampling. Friedman's non-parametric test has been used to rank the indicators. Descriptive findings show that the average age of respondents is 38.57 years, 25% of respondents are female and 75% are male, 92.7% have insurance history and 7.3% are uninsured. The results of Friedman's test show that among the psychological factors (lack of motivation at work, stress on the part of the parties and being stressed while doing the job and being quick-tempered when problems arise), in the dimension of individual factors (lack of communication skills, lack of proper employee-employer interaction, excessive work procrastination), in terms of occupational factors (a large amount of work and little time to do it, constant abandonment of work by the worker and repetitive and monotonous work), in terms of economic factors (insufficient salary to solve personal and life problems, Lack of incentives and rewards commensurate with the performance of human resources, non-payment of benefits and bonuses on certain days), in the environmental factor dimension (lack of environmental order and discipline, not observing work safety, wet environment), in the organizational factor dimension (lack of work contract, settlements prematurely, short-term contracts), in the aspect of cultural factors (ignorance of religious duties, lack of attention to Islamic and social values), in the aspect of social factors (lack of feeling of group support, not observing social affairs, low trust between colleagues) in the occurrence of differences among the worker-employer has had the greatest role and influence.
Keywords: Economic Pressure, Job Insecurity, Social Capital Crisis, Social Conflict
Full-Text [PDF 1073 kb]   (65 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
Received: 2022/12/16 | Accepted: 2023/06/7 | Published: 2024/03/19
References
1. احدی، بهمن؛ فتحی، آیت اله و کریم عبدالحمیدی (1393) «بررسی عوامل روان‌شناختی مؤثر بر عملکرد شغلی کارکنان فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی»، دانش انتظامی آذربایجان شرقی، شمارۀ 4: 78-64.
2. آرون، ریمون (1390) مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه‌شناسی، ترجمۀ باقر پرهام، تهران: علمی و فرهنگی.
3. آزادی، رسول و حسین عیدی (1394) «اثرات رضایت شغلی و سرمایۀ اجتماعی بر عملکرد کارکنان با نقش میانجی‌گری تعهد سازمانی (مطالعۀ موردی کارکنان وزارت ورزش و جوانان)»، مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، دورۀ 2، شمارۀ 8: 24-11.
4. آشوری، داریوش (1373) دانش‌نامه سیاسی، تهران: مروارید.
5. ایتزن، استنلی دی، باکازین، ماکزین و کلی ایتزن اسمیت (1396) مسائل اجتماعی از دیدگاه انتقادی، جلد اول، ترجمۀ هوشنگ نایبی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
6. توسلی، غلامعباس (1391) جامعه‌شناسی کار و شغل، تهران: سمت.
7. توکلی خمینی، نیره (1389) جامعه‌شناسی صنعتی، تهران: دانشگاه پیام نور.
8. خوش کار، علیرضا (1389) «بررسی عوامل اجتماعی- فرهنگی مؤثر بر اختلافات کارگری و کارفرمایی در ایران»، ماهنامۀ کار و جامعه، شمارۀ 125: 95-80.
9. رابینز، استیفن پی (1381) مدیریت رفتار سازمانی، مترجمان: دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی، تهران: مؤسسۀ مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی.
10. رابینگتن، ارل و مارتین واینبرگ (1386) رویکردهای نظری هفت گانه در بررسی مسائل اجتماعی، ترجمۀ رحمت اله صدیق سروستانی، تهران: دانشگاه تهران.
11. رجبی موغاری، خدیجه (1401) «اثربخشی آموزش واقعیت درمانی بر کنترل پرخاشگری و تعارض اجتماعی کارکنان شرکت صنایع غذایی طوفان»، رسالۀ کارشناسی ارشد، موسسۀ آموزش عالی خزر-محمودآباد، دانشکده علوم انسانی.
12. شیری، قاسمعلی (1380) «بررسی ارتباط عوامل فرهنگی و تخمین استراتژی رویارویی با تعارض توسط کارکنان و مدیران سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی»، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
13. صادقی، احمد؛ صالح‌آبادی، ابراهیم و عقیل مختاری (1392) «بررسی عوامل مؤثر بر بروز تعارض اجتماعی میان کارگر و کارفرما در کارگاه‌های مشمول قانون کار شهر سبزوار»، ماهنامۀ اجتماعی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، شمارۀ 162: 43-31.
14. گرینت، کیت (1385) جامعه‌شناسی کار، ترجمۀرضوان صدقی‌نژاد، تهران: علم.
15. گیدنز، آنتونی (1377) جامعه‌شناسی، منوچهر صبوری، تهران: نی
16. لوکاس، هنری (1376) تاریخ تمدن، ترجمۀعبدالحسین آذرنگ، تهران: کیهان.
17. مرادی سروش، محمد (1389) «بررسی ارتباط صفات انگیزشی، سرمایۀ اجتماعی سازمانی و جهت‌گیری مذهبی با عملکرد شغلی کارکنان مراکز تولیدی»، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه روانشناسی.
18. مرتضوی، سعید؛ پورآزاد، ناصر؛ امیررضوی، پگاه و معصومه صادقی مقدم (1389) «بررسی نقش تعدیل گری متغیر اهمیت مسؤولیت اجتماعی بر رابطۀ بین مسؤولیت اجتماعی و تعهد سازمانی؛ نمونۀ مورد مطالعه: شرکت های صنایع غذایی شهر مشهد»، علوم اجتماعی، دورۀ 7، شمارۀ 2: 217-193.
19. مشبکی، اصغر (1387) سیمای سازمان-مروری بر اثر ارزشمند گرت مورگان دربارۀ سازمان و استعاره آن، تهران: دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
20. مونی، لیندا ای، ناکس، دیوید و کارولین شاخت (1396) فهم مسائل اجتماعی، ترجمۀ مهری سادات موسوی، سمیه ملکی، سلمان قادری، سعید طاهریان، حامد بزرگخو و کوروش محمدی، تهران: جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی.
21. نوذری، حمزه (1396) «تحلیل تجربه و درک کارگران از شرایط کاری؛ دلایل و پیامدها (مورد مطالعه: کارگران بنگاه‌های تولیدی پوشاک کرج)»، برنامه ریزی رفاه و توسعۀ اجتماعی، دورۀ هشتم، شمارۀ 31: 262-231.
22. نیکا بزمی آذر، معصومه و سید محمدصادق مهدوی (1390) «ارزیابی رابطۀ کارگر و کارفرما در کارخانجات صنعتی»، پژوهش اجتماعی، دورۀ4، شمارۀ 13: 35-17.
23. هنسلین، جیمزام و لوری آن فوار (1394) مسائل اجتماعی؛ ریشه‌های پیدا و نهان، جلد اول، ترجمۀ اکبر استرکی، تهران: دانشگاه علوم انتظامی امین.
24. ورسلی، پیتر (1388) نظم اجتماعی، ترجمۀ سعید معیدفر، تهران: نی.
25. Abbas, M, R., Azkia, M., Vosoughi, M. (2021) «Sociological Analysis of Social Justice in Labor Contracts between Employers and Workers (Grounded Theory Approach) », International Journal of Social Science, 11(1), 79-89.
26. Beissenova, A. Nurbekova, Z. Zhanazarova, Z. Dzyurenich, Y. & Turebayeva, A. (2013) «Labour Conflicts in Kazakhstan: A Specific Character of their Solution». Procedia - Social and Behavioral Sciences, (82): 877-881. [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.06.364]
27. Bélanger, J., & Edwards, P. (2007) «The conditions promoting compromise in the workplace», British Journal ofIndustrial Relations, 45(4), 713-734. [DOI:10.1111/j.1467-8543.2007.00643.x]
28. CIPD. (2015) Getting under the skin of workplace conflict: tracing the experiences of employees. London: Chartered Institute of Personnel and Development.
29. Edwards, P. (1990) «Understanding conflict in the labour process: The logic of autonomy and struggle», In D.Knights & H. Willmott (Eds.), Labour process theory: 125-152. Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-1-349-20466-3 [DOI:10.1007/978-1-349-20466-3.]
30. Fang, C. & Meiyan, W. (2012) «Labour Market Changes, Labour disputes and Social Cohesion in China», OECD Denelopement Centre Working paper: 1-9.
31. Furumo, K. (2009) «The impac of conflict and conflict management style on deadbeats and deserters in virtual teams», Journal of Computer Information Systems, 2: 66-73.
32. Kirk, E. (2018) «The (re)organisation of conflict at work: Mobilisation, counter-mobilisation and the displace-ment of grievance expressions», Economic and Industrial Democracy, 39(4), 639-660. https://doi.org/10.1177/0143831X18777617 [DOI:10.1177/0143831X18777617.]
33. Lewin, D. (2001) «IR and HR perspectives on workplace conflict what can each learn from the other», Human Resource Management Review 11: 453-485. [DOI:10.1016/S1053-4822(01)00049-3]
34. Mintzberg, Henry (1981) «the structure of organizationsEnglewood cliffs, organization design: fashion or fit? », Harvard business review59:103-16.
35. Mulins, Laurie (1990) management organizational Behaviour, 2n d, pitman, London.
36. Robbins, S. P (2006) Organizational behavior, Eleventh edition, Prentice- Hall Inc.
37. Saundry, R., Adam, D., Ashman, I., Forde, C., Wibberley, G. and Wright, S. (2016) Managing individual conflict in the contemporary British workplace, London: Acas.
38. Sinokki, M. (2021) Social factors at work and the health of employeess, The publications in this series have undergone a formal referee process.
39. Skiba, R. (2020) «Psychological and sociological factors impacting on migrant worker contribution to, and adaptation of, workplace safety culture», Open Science Journal, 5(2), 1-11. [DOI:10.23954/osj.v5i2.2461]
40. Tausig, M. (2013) «The Sociology of Work and Well-Being», In C. S. Aneshensel, J. C. Phelan, & A. Bierman (Eds.), Handbook of the Sociology of Mental Health (2nd ed., pp. 433-455). Springer Science & Business Media. [DOI:10.1007/978-94-007-4276-5_21]
41. Walker, B. & Hamilton, R. T. (2011) «Employee-Employer Grievances: A Reviewijmr_28», International Journal of Management Reviews, 13: 40-58. [DOI:10.1111/j.1468-2370.2010.00283.x]
42. Zare, B., Mousavi, M. (2019) «Sociological Analysis of Working Commitment Status Among teachers», Iranian journal of educational Sociology, 2(2), 60-70. [DOI:10.29252/ijes.2.2.60]
Send email to the article author

Add your comments about this article
Your username or Email:

CAPTCHA



XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashayeri T, Saadati M, Jahani Dolatabadi E. The Study of Sociological Factors Affecting Social Differences between Workers and Employers. scds 2023; 11 (4) :154-180
URL: http://journals.sabz.ac.ir/scds/article-1-1538-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 11, Issue 4 (5-2023) Back to browse issues page
مجله علمی پژوهشی مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4652